Při vysokém příjmu sacharidů a omezeném příjmu tuků se totiž v těle výrazně zvýší hladina nebezpečného cholesterolu LDL s nízkou hustotou, zatímco hladina prospěšného cholesterolu HDL s vysokou hustotou klesne.

A tento stav je nepříznivý pro zdraví srdce a cév a lékaři ho mnohdy řeší podáváním statinů. Naopak při sníženém příjmu sacharidů a umírněné konzumaci tuků se hladina HDL zvýší a hladina LDL sníží.

Nasycené tuky mají ochranný účinek

„Po čtyřech desetiletích doporučování omezení příjmu nasycených tuků z másla, smetany a masa máme paradoxně mnohem více onemocnění srdce a cév,“ varuje britský kardiolog Aseem Malhotra.

„Dříve se soudilo, že zvýšenou hladinu tuků v krvi způsobuje příjem nasycených tuků ve stravě. Moderní vědecké průzkumy ale prokázaly, že jsou to rafinované sacharidy a jednoduché cukry, které jsou viníky zvýšené hladiny triglyceridů v krvi,“ tvrdí profesor David Haslam z britského Národního obezitologického fóra.

„Současné výzkumy vůbec neprokazují žádný vztah mezi příjmem nasycených tuků a rizikem kardiovaskulárních chorob, přičemž nasycené tuky mají naopak ochranný účinek,“ tvrdí doktor Malhotra.

Nejhorší pro zdraví srdce a cév je strava příliš bohatá na sacharidy

Nezdravé jsou hlavně potraviny z bílé mouky (pečivo) a rafinovaného (bílého) cukru. Ideální je pak jídelníček středomořských národů, kde se sacharidy přijímají v podobě celozrnných obilovin a tvoří jen menší část denního energetického příjmu, zatímco jsou ve stravě bohatě zastoupeny bílkoviny z ryb a mořských plodů, drůbeže a libového masa. Středomořská strava je ale také bohatší na tuky z ořechů, olejů a másla.

Stále více důkazů hovoří i o tom, že pro srdce a cévy je mnohem zdravější máslo než margaríny.