Nadměrné užívání vitamínu C může způsobit šedý zákal
Užívání vitamínu C je všeobecně považováno za zdraví prospěšné. Odborníci nyní však po osmiletém sledování zjistili, že pokud ženy užívají pravidelně potravinové doplňky s vitamínem C, hrozí jim ve vyšším věku onemocnění šedým zákalem.
Nadměrné užívání potravinových doplňků s obsahem vitamínu C může ve stáří způsobit šedý zákal.
FOTO: Ondřej Lazar Krynek, Novinky
pondělí 21. prosince 2009, 9:37
Švédští vědci sledovali 8 let 24 600 žen, které pravidelně nebo jen občas užívaly vitamín C v potravinových doplňcích.
Vyšlo najevo, že při konzumaci nad 1000 miligramů v jedné dávce je o čtvrtinu vyšší pravděpodobnost vzniku šedého zákalu. Nebezpečí se zvyšuje s věkem a množstvím tohoto vitamínu.
Vedoucí výzkumu Alijca Wolková z institutu Karolinska upozorňuje: "Souvislost mezi zákalem a vitamínem C čili kyselinou askorbovou se týká jen potravinových doplňků. Nebezpečí se nevztahuje na vitamín získaný přirozenou cestou z ovoce a zeleniny."
Wolková říká, že současné poznatky potvrzují výsledky předchozích studií. Podle ní užívá některý druh potravinových doplňků 59 procent žen ve věku 49 až 83 let. Výhradně vitamín C konzumuje 5 procent z nich.
Žena
Upnuté džíny mohou způsobit vážné neurologické problémy
Nošení upnutých kalhot z velmi tuhé džínoviny, které nositele od pasu dolů doslova zaškrcuje, může vyvolat vážné neurologické potíže....
Nestyda Michelangelo a ti další Obrazem
Nemravná. Takové hodnocení si v roce 1541 vysloužila Michelangelova freska Poslední soud při svém veřejném odhalení v Sixtinské kapli....
Již při zhubnutí tří kil lze výrazně snížit riziko rakoviny prsu
Rakovina prsu patří u nás mezi nejčastější ženské onkologické onemocnění. Především ženám s nadváhou se blýská na lepší časy. Podle...



