Kyselina listová v těhotenství snižuje riziko srdečních vad u novorozence
Vědci našli další důvod, proč by měly gravidní ženy přijímat dostatečné množství kyseliny listové. Podle posledních výzkumů má totiž tato sloučenina kromě jiných pozitivních účinků na zdraví dítěte blahodárný vliv na vývoj jeho srdce.
Množsví kyseliny listové závisí na váze.
FOTO: fotobanka Profimedia
pátek 11. prosince 2009, 13:00
Užívání potravinových doplňků s kyselinou listovou se doporučuje všem těhotným ženám a těm, které se chystají otěhotnět, protože tato látka působí preventivně proti vážným vývojovým vadám, jako je například rozštěp páteře. V některých zemích, například v USA, je dokonce povinností přidávat kyselinu listovou do některých potravin.
Přestože už v minulosti se předpokládalo, že kyselina listová může mít vliv i na vývoj srdečního svalu, dosud pro tuto teorii neexistovaly důkazy, přestože počet novorozenců s vadami srdce je poměrně vysoký - v celosvětovém měřítku jsou to dva ze sta.
Kyselina listová snižuje riziko srdeční vady
Nizozemští vědci proto použili registr vývojových vad, aby srovnali údaje 611 žen, které porodily dítě se srdeční vadou bez zřejmé příčiny, a 2401 těch, jejichž děti jsou postižené z genetických důvodů.
"Ženy, které užívaly minimálně 400 mikrogramů kyseliny listové, mají téměř dvacetkrát nižší pravděpodobnost, že porodí dítě se srdeční vadou, oproti těm, které mají potomka postiženého z genetických důvodů," popisuje výsledek výzkumu Dr. Ingrid M. van Beynumová z Radboud University in Nijmegen.
Stejné riziko, včetně defektů septa, které odděluje pravou a levou část srdce, je podle van Beynumové při užívání kyseliny listové proti celkové populaci o 40 procent nižší.
Množství by se mělo zvyšovat podle váhy
Nová studie neuvádí, jestli je příjem více než 400 mikrogramů této kyseliny pro prevenci více či méně efektivní, existují však oprávněné domněnky, že její množství by se mělo zvyšovat s hmotností ženy.
Lékaři jsou toho názoru, že ženy, které chtějí otěhotnět, by měly v období plodnosti přijímat zvýšené množství kyseliny listové nejen kvůli prevenci defektů páteře, ale i kvůli zdravému vývoji srdce svého potomka.
"Vzhledem k tomu, že srdeční vady jsou značně rozšířené, měl by mít náš objev velký význam pro všechny, kdo chtějí mít zdravé děti," dodává van Beynumová.
Žena
Upnuté džíny mohou způsobit vážné neurologické problémy
Nošení upnutých kalhot z velmi tuhé džínoviny, které nositele od pasu dolů doslova zaškrcuje, může vyvolat vážné neurologické potíže....
Nestyda Michelangelo a ti další Obrazem
Nemravná. Takové hodnocení si v roce 1541 vysloužila Michelangelova freska Poslední soud při svém veřejném odhalení v Sixtinské kapli....
Již při zhubnutí tří kil lze výrazně snížit riziko rakoviny prsu
Rakovina prsu patří u nás mezi nejčastější ženské onkologické onemocnění. Především ženám s nadváhou se blýská na lepší časy. Podle...



