„Dosud opomíjený tep, laiky vnímaný jako tlukot srdce, je významným ukazatelem zdravého srdíčka,“ řekl ve čtvrtek Právu profesor Petr Widimský z kardiocentra Fakultní nemocnice Královské Vinohrady v Praze. Závěry studie byly uvolněny k publikaci tento týden.

„Každý člověk si může hlídat svoje srdce jednoduchým samovyšetřením tepu na zápěstí a po opakovaném zjištění vysoké klidové tepové frekvence by měl okamžitě vyhledat lékaře. Tak lze včas odhalit závažné srdeční onemocnění,“ uvedl profesor.

Infarkt ročně postihne 16 000 Čechů

V České republice ischemickou chorobou srdeční trpí asi milión lidí. Až polovina z nich má srdeční frekvenci vyšší než 70 za minutu, což pro ně může znamenat o 46 % vyšší riziko infarktu. Infarkt myokardu pak představuje nejčastější kardiovaskulární příhodu a ročně je v Česku pro něj hospitalizováno asi 16 000 pacientů.

„Kolegové praktičtí lékaři by měli na základě nových poznatků z celosvětové studie uvažovat o plošném sledování srdeční frekvence u svých pacientů, podobně jako se sleduje hladina cholesterolu nebo krevního tlaku,“ řekl Právu hlavní koordinátor studie pro Česko profesor Jaromír Hradec ze III. interní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze na Karlově náměstí.

Dodal, že studie ukázala, že nový lék s účinnou látkou ivabradin, který je dostupný i v ČR, dokáže tepovou frekvenci snížit, a to i u pacientů po infarktu. Nenahrazuje ale tzv. betablokátory, což jsou léky, které se většinou používají na snížení krevního tlaku a zároveň snižují i tep.

Optimálně 70 za minutu

Optimální klidová srdeční tepová frekvence je pro většinu lidí 60-70 tepů za minutu. Vyšší zhoršuje přísun kyslíku do srdce. To může způsobit nedostatečnou funkci srdečního svalu a vést k infarktu.

Oba profesoři se shodují v tom, že každému během dne tep stoupne a je to dáno například stresem nebo fyzickou zátěží. Proto tep bychom si měli měřit v klidu, nejlépe ráno po probuzení, nejdříve však za deset minut, a to když sedíme. Jakákoli zátěž může tep mírně zvýšit.

Alkohol s mírou

Studie doporučila pro zdravé srdce jíst zdravě a nepřejídat se, denně sportovat, omezit alkohol, stres a udržovat si klidovou frekvenci tepu na 70 za minutu.

Zhruba 3 dcl suchého vína pro muže a poloviční dávka pro ženy denně podle některých studií chrání srdce proti infarktu. Vyšší dávka konzumovaná denně ale vede k vyššímu krevnímu tlaku, vyšší tepové frekvenci a srdíčko poškozuje.