Vědci objevili enzym, který způsobuje neplodnost a potraty

Vědci identifikovali jakýsi "protein plodnosti", který ovlivňuje schopnost ženy stát se matkou. Pokud je jeho hladina příliš vysoká, zvyšuje neplodnost, pokud je naopak nízká, může způsobit potrat. Informoval o tom server BBC.

Plod starý 22 týdnů měří 23–28 cm, váží asi 430 g a má již lidský vzhled. Od druhé půlky těhotenství jsou jasně rozpoznatelné detaily na obličeji, oční víčka jsou v tuto chvíli vyvinutá, ale zatím zavřená.

Tým vědců z Imperial College London odebral vzorky ze sliznice dělohy více než stovce žen. V závěru k výzkumu, který vyšel v časopise Nature Medicine, uvedli, že ženy s nevysvětlitelnou příčinou sterility měly vysokou hladinu enzymu SGK1, zatímco ty, které ji měly nízkou, potratily.

Podle odborníků toto zjištění otevřelo další možnosti výzkumu na poli plodnosti. V dnešní době má totiž každá šestá žena potíže s otěhotněním, jedna žena ze sta má navíc zkušenost opakovaných potratů (více než tři po sobě).

Závěry potvrdil výzkum na myších

Závěry potvrdil i další výzkum vědců z Imperial College v Londýně, a to tentokrát na myších. Ukázalo se, že úroveň enzymu SGK1 ve sliznici dělohy poklesla vždy tehdy, když měla myš plodné období. Když vědci přidali do sliznice dělohy myší další enzym SGK1, nebyly tyto myši schopny otěhotnět. Podle vědců to naznačuje, že enzym SGK1 snižuje vnímavost dělohy vůči embryím.

"Dokážu si představit, že v budoucnu například aplikujeme ženě léky blokující SGK1 předtím, než podstoupí umělé oplodnění," načrtl možnosti, které nový objev otevřel, vedoucí výzkumu profesor Jan Brosens.

Nicméně pokud až do doby těhotenství přetrvává v těle nízká hladina SGK1, také to může způsobit mnohé problémy. Když vědci u myší zablokovali SGK1 gen, ty sice neměly žádný problém s otěhotněním, ale měly menší vrhy a vykazovaly známky krvácení, což svědčí o tom, že nedostatek SGK1 způsobuje častější potraty.

Poté, co se embryo implantuje, sliznice dělohy promění svou strukturu v takzvané deciduum. Podle vědců nízká hladina enzymu způsobuje, že je embryo méně odolné vůči buněčnému stresu, neboť chemické látky uvnitř buněk jsou extrémně reaktivní.

"V budoucnu bychom mohli využít biopsie sliznice dělohy k tomu, abychom identifikovali poruchu a mohli začít léčbu dříve, než ženy otěhotní," uvedl další z vědeckého týmu profesor Madhuri Salker.