WZ-10 se jako chlouba čínského leteckého průmyslu poprvé veřejnosti předvedl loni v letové ukázce na výstavě Airshow China 2012. Ale podle Michejeva byl postaven podle projektu 941 z poloviny 90. let minulého století, vypracovaného v Kamovu na zakázku čínské vlády.

"Z pochopitelných příčin se tato informace utajovala," prohlásil konstruktér, který ukázal i příslušné nákresy stroje. "Číňané nám zadali data o celkové hmotnosti, posoudili jsme předběžné parametry pro výrobu, podepsali kontrakt a splnili jej," tvrdil. Dodal, že prototypy i sériové stroje si Číňané už postavili sami.

Ruský vrtulník Kamov Ka-50 Čornaja akula

Ruský vrtulník Kamov Ka-50 Čornaja akula

FOTO: Profimedia.cz

WZ-10 se výrazně odlišuje nejen od ruských bitevních vrtulníků Mi-24/35 a Mi-28, ale i od strojů Kamova Ka-50 a Ka-52. Podobá se francouzsko-německým helikoptérám Tigre/Tiger či italskému stroji Mangusta; podle ruských expertů to však není žádná náhoda, s dalším vývojem vrtulníku Číňanům pomáhaly i firmy Eurocopter a AgustaWestland.

Vrtulník Tiger německých pozemních sil

Vrtulník Tiger německých pozemních sil

FOTO: Heer

Michejev s informací vyrukoval v době, kdy se završuje slučování ruských výrobců vrtulníků do jednoho holdingu, konstrukční kanceláře Kamov a Mil se přitom mnohdy tvrdě utkávaly o zakázky a každá měla zcela odlišnou koncepci, Kamov často revoluční, zejména použití dvojitého protiběžného rotoru, jaký má nejen letitý Ka-26, ale i Ka-50 Čornaja akula. Mil byl v dobách SSSR komunistickou stranou protežován.

Faktem ale je, že Číňanům se dlouho nedařil vývoj vlastních helikoptér, a to ani derivátů sovětských konstrukcí. Proto bylo objevení nového bitevního vrtulníku velkým překvapením.