O chystaném zavedení kontrol informovala švédská ministryně dopravy Anna Johanssonová s tím, že je odpovědností autobusových, vlakových i trajektových dopravců ověřovat identitu cestujících. Pasažéři mladší 18 let, kteří cestují v doprovodu dospělé osoby s platným identifikačním dokladem, nebudou podle Johanssonové kontrolováni.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

Švédské dráhy uvádějí, že nemají dost času, aby prováděly kontrolu cestujících na trase mezi Kodaní a Malmö přes Öresundský most, kudy za den projede podle švédského rozhlasu 18 000 lidí mířících za prací. Cesta trvá jen půl hodiny a vlaky jezdí v krátkém taktu.

„Ukázalo se, že na námi plánované zavedení kontrol identity už v Kodani před odjezdem vlaků SJ do Švédska, které by bylo v souladu s požadavky nového zákona, nejsme schopni zavést v čase, který máme,“ uvedly SJ. Oznámily proto, že by od 4. ledna 2016, kdy zákon začne platit, mohly zrušit všechny spoje do té doby, než se „najde funkční řešení“.

Dost času na kontroly

Společnost Öresundstaag, která je dalším švédským železničním operátorem vypravujícím vlaky do Dánska, chce spoje i po 4. lednu zachovat. Chystá se ale omezit počet souprav ve špičce, aby měla dost času na kontroly pasažérů. Někteří dopravci již varovali, že by se půlhodinová cesta kvůli kontrolám mohla prodloužit až o hodinu.

Desetimiliónové Švédsko, které letos do listopadu přijalo téměř 150 000 žadatelů o azyl, se snaží proud migrantů mířících do země omezit.

Švédský premiér Stefan Löfven na konci listopadu oznámil, že jeho země je nucena zpřísnit hraniční kontroly i dosud vstřícnou azylovou politiku. Od obnovení pasových kontrol na hranici u Malmö v polovině listopadu počet běženců přicházejících do Švédska klesl o 30 procent.