Zatím je vše sice jen ve výhledu, ale plán technologické spolupráce mezi policejními silami Unie už existuje a v příštích dvou letech se má práce v této oblasti rozběhnout naplno.

Vyplývá to z dokumentu unijní skupiny ENLETS, což je expertní orgán rady ministrů EU. Rada EU funguje jako jakýsi „sekretariát“ pro všech 28 členských států.

Ujíždějící auta mohou být nebezpečná pro občany

O záměru informovalo nevládní sdružení Statewatch. „Projekt se zaměří na technologické zázemí, jímž může být standardní zabudování zastavovacího systému do všech vozidel, jež vstupují na evropský trh,“ píše se v dokumentu, z nějž web sdružení cituje. Statewatch celý záměr hned ostře kritizoval. Žádá, aby se nejdříve zjistilo, nakolik je to s ujíždějícími auty skutečně tak velký problém.

Bez nebezpečných honiček

Technologie zastavování aut na dálku, která by do konce desetiletí měla patřit k výbavě všech nových aut, má policistům umožnit, aby mohli zastavit rizikový vůz přímo od počítačů ve služebně, tedy bez dramatických a nebezpečných honiček uprostřed provozu.

Novinka, na jejíž využití se policie musí ještě připravit, umožní zastavit motor, přerušit dodávku paliva a vypnout zapalování vozu, jehož řidič se závažně proviní – ať už nadměrnou rychlostí, tím, že se zmocnil cizího vozu, nebo jiným přečinem či zločinem.

„Ve většině případů není policie s to stíhat kriminálníky kvůli chybějícím efektivním opatřením k bezpečnému zastavení vozidel. Ujíždějící auta mohou být nebezpečná pro občany,“ vysvětluje dokument smysl novinky.

Britský The Daily Telegraph, známý skepsí vůči Unii, který o dokumentu ENLETS informoval jako první, označil záměr za „drakonický“. Dal slovo i politikům, kteří nápad označují za „ohrožení občanských svobod“ a porušení demokracie.

Projekt v počátcích

Do některých vozidel jsou technologie dálkového zastavování zabudovávány již nyní. Majitelé těchto aut pak mohou zabrzdit vůz pomocí jedné SMS. Vozidlo se ale zastaví až ve chvíli, kdy jeho rychlost klesne pod 30 kilometrů.

Na čem ještě ENLETS pracuje
Skupina má v příštích letech rozpracovávat postupy nejen k potírání přestupků a zločinů v dopravě, ale i k boji s obecnou kriminalitou. Patří sem zejména:
automatické rozpoznávání espézetek: ENLETS má pomoci státům, které to chtějí zavést
využití informací z otevřených zdrojů: mají sloužit jak při policejním dohledu a kontrole davu při významných událostech, tak při vyšetřování zločinů;
program SIGINT: budou prošetřeny možnosti integrace senzorů používaných policisty v radarovém provozu, datové komunikaci, odposlechu a snímání vyzařování monitorů na dálku; sledování: „Pozornost se zaměří na nejlepší videosystémy.“

Projekt, na němž pracuje

ENLETS je zřejmě zatím v počátcích. Počítá totiž v prvé řadě s „identifikováním skutečných expertů, relevantních úřadů a osob“ a s vymezením toho, „kdo, co, kdy, jak a proč používá“. Národní policie mají také sdělit, jaké síly budou pro tento účel zapotřebí a kolik peněz si to vyžádá. Proběhnout mají i jednání s výrobci.