„Strukturální celistvost vraku je ohrožena,“ napsala podle deníku Il Tirreno ve studii firma a vyzvala společnosti připravující jeho vyzvednutí a úřady k rychlému jednání.

Výletní loď leží na boku u ostrova Giglio a podpalubí je do výšky 20 metrů zatopené, příď se podle Costa Crociere od ledna, kdy k nehodě došlo, už potopila o 91 cm. Část trupu se postupně deformuje třením o mořské dno a hrozí, že se loď „pravděpodobně do roka“ definitivně potopí.

Plán na vyzvednutí Concordie připravený americkou firmou Titan a italskou Micoperi, který již úřady schválily, byl v pátek představen veřejnosti. Odstraňování vraku začne v nejbližších dnech.

Kritickou fází operace bude instalování podmořské plošiny pod vrak a jeho vzpřímení.

FOTO: Právo, ti, Reuters

Kasační soud, který na začátku dubna poslal bývalého kapitána Concordie Francesca Schettina do domácího vězení, zdůvod- nil ve čtvrtek své rozhodnutí tím, že obviněný je „nespolehlivý“, „nevhodný k plnění řídících úkolů a v každém případě úkolů nesoucích zodpovědnost za osoby jemu svěřené“.

U Schettina, který čelí obvinění z několikanásobného zabití – při tragédii zemřelo 32 lidí – a předčasného opuštění plavidla, také hrozilo „konkrétní nebezpečí recidivy“ a znehodnocení důkazů.

Právník: Dějiny ztroskotání ještě nebyly napsány

„Chtěli, aby Schettino skončil ve vězení už od samého počátku,“ prohlásil po zveřejnění soudního odůvodnění exkapitánův právník Bruno Leporatti.

„Hovor, který (v noc tragédie) v jednu hodinu 46 minut proběhl mezi Schettinem a pobřežní stráží v Livornu, byl prvním soudním krokem v této události,“ dodal s odkazem na telefonát mezi kapitánem a šéfem pobřežní stráže v Livornu Gregoriem De Falcem, ve kterém De Falco energicky nařizoval Schettinovi, aby se okamžitě vrátil na potápějící se loď, a jehož záznam v lednu zveřejnila italská média.

Havarovaná loď Costa Concordia

Havarovaná loď Costa Concordia

FOTO: Max Rossi , Reuters

„Je jasné, že po nárazu bylo něco špatně. Schettinovi se nedostalo spolupráce ani podpory od protikrizové jednotky (jeho společnosti). Plavidlo mimo jiné nemělo čidla proti zatopení v zasažených částech, jež naopak Costa Crociere rychle nainstalovala do své nové lodi, která byla v těchto dnech spuštěna na vodu,“ zdůraznil Leporatti. „Na základě veškeré dokumentace, která každým dnem přichází, a vzhledem k tomu, že se procesu účastní přes čtyři tisíce subjektů, je situace v neustálém vývoji,“ podotkl.

„Schettino se ale nevzdá. Vezme na sebe zodpovědnost, ale ať si nikdo nemyslí, že se mu podaří vylíčit jej jako zlého a ošklivého. Dějiny ztroskotání Concordie musí být ještě napsány,“ varoval nakonec advokát.