Podle svého kolegy Bartosze Stroińského, který s pilotem ve středu do Smolenska letěl, uměl Protasiuk perfektně rusky. „Arek mluvil rusky dokonale. Psát dovedl perfektně jak polsky, tak rusky i anglicky. 7. dubna, když jsme tam (do Smolenska) letěli, neměl nikdo žádné připomínky,“ řekl.

Za svého podřízeného se postavil i zástupce velitele jeho pluku Grzegorz Kulakowski. Ten zdůraznil, že Protasiuk pro cestu do Smolenska splňoval všechny požadavky. „Kapitán Protasiuk letiště znal a na let byl připraven. 7. dubna tutéž trasu letěl s premiérem,“ hájil pilota.

Rodiče Protasiuka také uvedli, že se o syna nejednou báli, protože věděli o problémech spjatých s technickým stavem vládního letadla. Wladyslaw Protasiuk řekl listu Dziennik, že si vzpomíná, jak mu syn vyprávěl o problémech při letošní záchranné misi na Haiti.

Tvrzení polských pilotů ale kontrastuje s rozhovorem, který poskytl jeden z dispečerů Anatolij Muravjov ruskému deníku Komsomolskaja pravda. Podle Muravjova v komunikaci mezi posádkou a kontrolní věží byla jazyková bariéra.

„Mluvili jsme rusky a částečně anglicky. To ztěžovalo dorozumívání,“ řekl. „Hlavní dispečer dokonce říkal: ‚Rozumíme si tak padesát na padesát‘. Mluvil s pilotem rusky, ostatní mu pomáhali a napovídali anglické fráze. Sotva jsme mohli vědět, jestli pilot rozumí, co mu říkáme,“ popsal. Dodal, že letoun podnikl jen jeden přibližovací manévr. „Přiblížení bylo jen jedno, letadlo se hned roztříštilo,“ prohlásil.

Černé skříňky rozluští do čtvrtka

Kompletní údaje z černých skříněk by měly být známy nejpozději ve čtvrtek. Polskému kanálu TVN24 to řekl jeden z polských vyšetřovatelů. Skříňky jsou podle něj „trochu poškozené, ale jen zvenčí.“ „Uvnitř skříněk se pásky zachovaly a dobře nám poslouží při zjišťování toho, jak let probíhal,“ řekl Zbigniew Rzepa podle agentury RIA Novosti.

„Máme dva záznamy – letových údajů a komunikace. Převezli jsme je do Moskvy. Na jejich základě zjistíme, co se dělo v posledních minutách letu: jak piloti letadlo řídili a jak probíhala komunikace,“ upřesnil. Třetí černá skříňka, nalezená na místě katastrofy, zatím na odvoz do Moskvy čeká.

Již v úterý měli vyšetřovatelé určit trajektorii poslední fáze letu. Ruský vicepremiér Sergej Ivanov také v úterý potvrdil, že na palubě za letu nedošlo k výbuchu ani k požáru. „Motory byly funkční až do kolize se zemí,“ dodal.