Hlavní obsah

USA testovaly hypersonický letoun, pokus se však nezdařil

Právo, roš

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Washington
Aktualizováno

Cestovat z Evropy do New Yorku za pouhou hodinu? K této vizi měla svět přiblížit opakovaná zkouška amerického hypersonického křídla nad Pacifikem, plánovaná na úterý. Podle světových agentur se však experiment nezdařil.

BEZ KOMENTÁŘE: Animace letu hypersonického letounu

 
Článek

Zástupce americké armády John Haire podle ČTK oznámil, že letoun začal svou samostatnou cestu nedaleko kalifornského pobřeží, severozápadně od Los Angeles, a pak směřoval na sever nad Tichým oceánem v koridoru určeném pro testovací lety.

Pak ale nastaly potíže se stabilizátorem a motor nefungoval naplno. Následně se podle Reuters stroj rozlomil.

Je to spíš raketa

Prototyp X-51A Wave Rider se víc podobá raketě s plochou dráhou letu a před rokem ho zničil žár, který vznikl na jeho plášti.

Srdcem superrychlého letadla je náporový tryskový motor, který má ve stratosféře hnát křídlo a v budoucnu i letoun rychlostí až 7 200 km za hodinu, tedy sedmkrát vyšší, než je rychlost zvuku, napsal britský server Mail Online.

Pentagon očekává prostředek, který mu umožní bleskově zasáhnout kterékoli místo na Zemi.

K zážehu dochází stlačením nasávaného atmosférického vzduchu, do něhož je vháněn vodík. S X-51A pod křídlem měl z kalifornské základny Edwards odstartovat bombardér B-52 a vynést jej do výšky asi 15 tisíc metrů, tedy stratosféry. Po čtyřsekundovém volném pádu se na testovaném křídle měl zažehnout raketový motor a dát mu rychlost okolo 5500 km/h.

Foto: Profimedia.cz

Animace amerického letectva ukazuje X-51A Waverider za letu.

Ve výšce přes 21 tisíc metrů se pak měl spustit náporový tryskový motor a dosáhnout požadované rychlosti. Celý let této vlaštovky budoucí avioniky měl trvat pouhých pět minut, a poté se měl X-51A podle plánu zřítit do moře.

Nástupce Concordu

Dosud nejrychlejším dopravním letadlem byl nadzvukový stroj Concord, který překonal Atlantik do USA za tři a půl hodiny. V roce 2003 však byl jeho nákladný provoz ukončen.

Z běžných tryskových letadel je nejrychlejší Cessna Citation X, jež dosáhne 1120 km/h, ale je pouze pro sedm cestujících.

Nejde ale jen o dopravu. Vývoj hypersonického motoru financuje kromě NASA i Pentagon a za odhadovaných 140 miliard dolarů (4,46 bil. Kč) očekává prostředek, který mu umožní bleskově zasáhnout kterékoli místo na Zemi konvenční hlavicí. Dosud má pro tento účel k dispozici pouze mezikontinentální rakety.

Pokusný let jen na 300 vteřin
* X-51A má náporový tryskový motor;
* Má letět až sedmkrát rychleji než zvuk;
* Do vzduchu ho vynášel bombardér B-52;
* Nejdřív se zapne raketový motor;
* Pokusný let byl plánován na 300 vteřin.

Reklama

Výběr článků

Načítám