Keplerův kosmický teleskop objevil planetární systém

Novinky,

Americká kosmická agentura NASA v pátek oznámila, že se jí pomocí Keplerova kosmického teleskopu podařilo najít planetární systém, kde kolem hvězdy Kepler-9 v souhvězdí Lyry vzdálené dva tisíce let obíhají dvě velké planety o velikosti Saturnu. Je to první objev planet pomocí tohoto teleskopu a první potvrzený objev více planet obíhajících jednu hvězdu, uvedla NASA.

Vedoucí programu Keplerova kosmického teleskopu William Borucki uvedl: „Je to první objev více planet obíhajících tutéž hvězdu.“ Planety nazvané Kepler-9b a Kepler-9c jen o něco menší než Saturn podle NASA jasně ukazují vzájemné gravitační působení. Obíhají ve značné blízkosti hvězdy. Větší Kepler-9b jednou za 19 dní a menší Kepler 9c jednou za 38 dní. Obě planety se navzájem při oběhu ovlivňují.

„Je to poprvé, když jsou potvrzeny patrné změny v intervalech oběhu, vyvolané jednou planetou u druhé,“ sdělil astronom Matthew Holman. Vzhledem k malé době oběhu jsou blízko u hvězdy, takže jsou velmi teplé. „Obyvatelná zóna je u tohoto typu hvězdy o dost dál,“ dodal Borucki.

Podařilo se objevit ještě třetí planetu obíhající kolem hvězdy. Těleso, které je asi jedenapůlkrát větší než Země, oběhne hvězdu na 1,6 pozemského dne.

Podobnou planetu objevili i evropští vědci pomocí teleskopu Evropské jižní observatoře v souhvězdí Malého vodního hada. V systému kolem jedné z hvězd něm jsou nejméně čtyři planety, a další dvě jsou v těsné blízkosti hvězdy. [celá zpráva]

NASA pátrá po planetách velikosti naší Země. Během sedmi měsíců se teleskop zaměří na 156 000 hvězd. Už v červnu NASA oznámila, že se podařilo nalézt 700 kandidátů na planety, přičemž u pěti hvězd bylo možné, že je obíhá více planet.