Hlavní obsah

Úřad viní z nehod priusů samotné řidiče, prý si pletou brzdu s plynem

– Washington/Tokio

Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) tvrdí, že za některými nehodami hybridních automobilů Toyota Prius, které se potýkají s problémy s brzdami, stojí selhání samotných řidičů. Z vyšetřování případu, kdy žena ve státě New York narazila do zdi, plyne, že řidička před srážkou vůbec nebrzdila. Naopak celou dobu šlapala na plyn.

Článek

Šestapadesátiletá žena vrazila 9. března v Harrisonu u New Yorku do zdi poté, co vyjela z vozovky a prolétla rušnou ulicí. Nehoda byla vyšetřována jako možný případ nezáměrného zrychlení, systémové závady, kvůli níž Toyota letos svolala k opravám milióny vozů po celém světě.

NHTSA však s pomocí "černé skříňky", která v automobilech uchovává údaje o rychlosti, brzdění, pozici plynového pedálu a dalších parametrech, zjistil, že před nehodou řidička vůbec nebrzdila a plynový pedál byl sešlápnut na doraz.

To vyšetřovatele vede k podezření, že řidička neúmyslně šlapala místo brzdy na plyn. Policie uvedla, že závěry jsou zatím předčasné, avšak konečná zpráva bude vydána v brzké době.

Japonec v Priusu nedobrzdil, hrozí mu až sedm let

V případu japonského řidiče priusu, který ve městě Matsudo loni v červenci způsobil řetězovou srážku, když najel na semaforech do vozu před sebou, analýza černé skříňky prokázala, že brzdy u vozu fungovaly správně.

Řidiče doporučila policie obvinit z nedbalosti s následkem škody na majetku nebo na zdraví s trestní sazbou až sedm let.

Případ z Kalifornie zatím nevyřešen

Nejasný je zatím případ, který se stal také loni v létě na dálnici u San Diega, kde Toyota Prius jednašedesátiletého Jamese Sikese údajně nekontrolovatelně zrychlila, asi 20 minut nereagovala na snahu o zastavení a nakonec zastavila s pomocí policie. [celá zpráva]

NHTSA uvedl, že testy auta zatím k závěru nevedly a možná, že ani nepovedou. Konstatoval však, že brzdný systém v následných testech fungoval správně. Toyota z černé skříňky nezjistila nic, co by potvrzovalo Sikesovo tvrzení, zejména nic, co by naznačovalo dostatečně důrazné brzdění. Analýza údajů také podle magazínu Reason ukázala, že během incidentu byly 250krát střídavě sešlapovány brzdový a plynový pedál.

Kvůli problémům s brzděním či nechtěným zrychlováním byla již Toyota nucena svolat po celém světě k opravám přes osm miliónů automobilů. Podle některých pozorovatelů však může za vysokým počtem případů nechtěného zrychlení stát šířící se masová hysterie a zčásti snaha řidičů svalit vinu za své chyby na závady, které automobilka přiznala. S náhlým zrychlením u vozů Toyota je spojováno celkem 52 úmrtí a 38 zranění.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám