Vědci rozšifrovali genetický kód klíšťat

Vědci rozluštili genetický kód klíšťat. Otevřeli tak možnosti účinnější prevence a léčby chorob, které klíšťata přenášejí. Výsledky výzkumu vědců z americké Purdueovy univerzity zveřejnil v úterý odborný časopis Nature Communications.

Klíště obecné (Ixodes scapularis)

Klíště obecné (Ixodes scapularis) přenáší lymeskou borreliózu a klíšťovou encefalitidu, rozšířenou v oblasti od západní Francie po ruský Dálný východ, Mongolsko, Koreu a západní Čínu. Česká republika zůstává i přes mírný pokles počtu případů na prvním místě v počtu onemocnění klíšťovým zánětem mozku v Evropské unii. Loni bylo hlášeno 351 případů, dva lidé zemřeli.

Lymeská borrelióza je hlavní chorobou, kterou přenášejí klíšťata v USA. Každoročně podle statistik touto chorobou v zemi onemocní 300 000 lidí. V USA proto vyvinuli vakcínu, která je ale v Evropě nepoužitelná, protože tam žijí jiné druhy borrelií.

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Rozluštění genetického kódu, který má více než 24 000 genů, může podle expertů přispět k objevu způsobů, jak proti klíšťatům bojovat pomocí repelentů, insekticidů i jiných prostředků.

„Jsou vytrvalá a houževnatá. Nemusíme je ale nenávidět. Lidé by měli být informovaní, měli by chápat rizika a vědět, jak chránit své zdraví,” řekla o klíšťatech novinářům Catherine Hillová, která americký vědecký tým vedla.

Vědci při výzkumu poznali způsob, jak klíšťata zpracovávají velké objemy krve odčerpané z těla oběti a jak vyměšují. Našli také hormon, který u samic reguluje vývoj vajíček. Pokud by se našel způsob, jak tento vývoj blokovat, mohla by se zavést kontrola reprodukce klíšťat.