Přestože to školy většinou nerady připouštějí, s šikanou se setkalo každé dítě. Ať už fyzickou, nebo psychickou, která je často opomíjena, až tolerována, ačkoli může mít podobné dopady jako násilí.

Do toho do života dětí vstoupila s rozvojem nových technologií rafinovanější verze šikany zvaná kyberšikana, která je pro učitele i rodiče mimo jejich rozpoznávací schopnosti. Ve svobodném internetu jsou přitom možnosti kyberšikany takřka bezmezné.

Na webu www.beatbullying.org, jehož obsah je nyní v češtině, lze díky britskému projektu najít pomoc. Obětem šikany budou pomáhat jejich vrstevníci ve věku od 11 do 17 let.

Nápad vychází z faktu, že se oběti šikany často nechtějí dospělým se svým trápením svěřovat, protože se může jednat o citlivé téma, anebo v ně nemají důvěru. Najít odvahu mluvit o problému pomůže anonymita a právě spolupráce s teenagery, což se v Británii osvědčilo.

Kontakt může probíhat osobně, ale hlavně prostřednictvím speciálně zabezpečeného chatu na stránkách www.beatbullying.org, který je v provozu od 14 do 22 hodin.

Chci pomoct, hlásí děti

Mladí poradci procházejí dvoudenním školením, kde se dovědí o různých podobách šikany a jak spolupracovat s postiženými. Tzv. mentorů bylo dosud proškoleno 40, do konce června by jich měla být alespoň stovka ze čtyř až pěti škol. V hledání dalších mentorů bude občanské sdružení Komunikujeme, které projekt v ČR rozjíždí, pokračovat.

S komplikovanějšími případy mohou mentorům pomáhat dobrovolníci starší 18 let. Kromě toho je neustále v době chatu v pohotovosti psycholog a tým pro řešení krizových situací pro případ, že by bylo třeba ohroženo zdraví.

Mentory se staly také Monika (12) a Anežka (16). Obě se do projektu zapojily, protože se s psychickou šikanou ve své škole setkaly. Monice dávali spolužáci nevybíravě na vědomí, že je dcerou učitele školy; Anežka zase vybočovala tím, že je „pro někoho moc chytrá“.

„Jsem aktivní člověk, zajímám se o psychologii. Co mě k tomu nejvíc vedlo, bylo to, že nás bylo hodně, kteří s tím chtějí něco dělat, jsme tým a držíme při sobě. Uvědomuji si, jak moc je ten problém závažný, celosvětový a musí se o něm mluvit. A musí tu být někdo, kdo si prostě stoupne a pomůže,“ popsala Právu svou motivaci Anežka.

Dívky vědí, že nemohou pomoci každému a že někdy budou muset nešťastníkovi doporučit psychologa. „Ale už jen to, že jsem se snažila něco udělat, že jsem nezůstala jen nečinně sedět, tak už to je pro mě ovoce,“ říká Anežka. „Mě těší, že mohu pomáhat,“ přitakává Monika.

Internet šikanu změnil

Výsledky jejich práce asi nebudou patrné hned, ale z různých výzkumů, které Britové prováděli, se ukazuje, že projekt svůj smysl má.

Díky programu BeatBullying se podařilo snížit počet hlášených násilných incidentů na školách o polovinu, výskyt šikany opadl o 30 procent a 91 procent kantorů pokládá BeatBullying za efektivní program, který vedl na jejich škole k pozitivním změnám. Momentálně v Británii působí přes 6000 mentorů.

Britská manažerka programu Charlene Annonová popsala, že zavedení webových stránek bylo skutečnou změnou. Hned byl o ně velký zájem, jelikož internetová komunikace je dnes pro mladé naprostou samozřejmostí. Proto se také zmíněný chat podobá populárnímu Facebooku.

Navíc se už začaly řešit problémy s kyberšikanou. „Internet je úžasné místo, ale musí se užívat zodpovědně. S internetem se objevila řada nových způsobů šikany, navíc funguje 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Když jsem já jako dítě byla šikanovaná, vrátila jsem se ze školy domů a byla jsem v bezpečí. Dnes máme internet, sociální média a už to tak nefunguje,“ popsala Právu Annonová.

Nejčastější projevy kyberšikany:
Zasílání urážlivých a zastrašujících zpráv nebo pomluv (e-mail, SMS, chat, ICQ, Skype).
Pořizování intimních zvukových záznamů, videí či fotografií, jejich upravování a následné zveřejňování s cílem poškodit vybranou osobu (předem připravený fyzický útok, natáčení učitele apod.).
Vytváření internetových stránek, které urážejí, pomlouvají nebo ponižují konkrétní osobu (blogy a jiné www stránky).
Zneužívání cizího účtu - krádež identity (e-mailového, diskuzního apod.).
Provokování a napadání uživatelů v diskuzních fórech, tapetování (chatovací místnosti apod.).
Odhalování cizích tajemství.
Vydírání pomocí mobilního telefonu nebo internetu.
Obtěžování a pronásledování voláním, psaním zpráv nebo prozváněním.