Jeskyně na Sumatře zachytila tisícileté dějiny úderů tsunami

Právo, BBC, mcm

Stopy po ničivých vlnách tsunami, které oblast zasáhly během několika posledních tisíciletí, objevili ve vápencové jeskyni na severozápadním pobřeží indonéské Sumatry američtí vědci.

Foto: Earth Observatory of Singapore/Nanyang Technological University

Vstup do jeskyně v indonéské provincii Banda Aceh, ve které vědci objevili vrstvy písčitých usazenin vyplavené za tisíce let vlnami tsunami.

Jeskyně nedaleko města Banda Aceh skrývá písčité usazeniny, které do ní zanesly obří vlny. Vrstvy naplaveného písku jsou odděleny vrstvičkami netopýřích výkalů.

„Netopýry velmi rozčililo, když lidé narušili jejich prostor. Ale z hlediska geologa má ta jeskyně nanejvýš pozoruhodnou stratigrafii,“ uvedla doktorka Jessica Pilarczyková, která doufá, že její tým tak dokáže určit, jak často dochází v oblasti Sumatry k zemětřesením, jež vyvolávají tsunami. Poslední z nich nečekaně zasáhla obyvatele ostrova v roce 2004.

Foto: Earth Observatory of Singapore/Nanyang Technological University

Odkryté vrstvy usazenin

Jeskyně leží asi sto metrů od míst, kam mohou normální vlny vůbec dosáhnout. I vstup do ní způsobuje, že tam voda pronikne jen při tsunami nebo zvlášť silných tajfunech.

Z písečných vrstev lze podle expertů získat údaje o 7 až 10 ničivých úderech vln v období od poloviny pátého tisíciletí až po rok 1000 př. n. l.

Důkazem, že písek zanesly do jeskyně právě tsunami, jsou pozůstatky organismů z mořského dna, které se v něm nacházejí.