Hubbleův teleskop našel nejvzdálenější supernovu Wilson

Hubbleův vesmírný teleskop pomohl najít dosud nejvzdálenější objevenou supernovu typu, který je využíván k měření vesmírných vzdáleností. Supernova UDS10Wil pojmenovaná po bývalém americkém prezidentovi Woodrowu Wilsonovi explodovala před více než deseti miliardami let. Informovala o tom ve čtvrtek americká kosmická agentura NASA.

Foto: NASA

Hubbleův teleskop objevil supernovu, která explodovala před více než 10 miliardami let (dole v rámečku).

Tato supernova leží si jen o čtyři procenta dále než předchozí nejvzdálenější, ale to přestavuje dalších 350 milionů let proti proudu času. "Tento nový rekordman ve vzdálenosti otevírá okno do raného vesmíru, nabízí nové důležité poznatky o tom, jak tyto hvězdy explodují, " řekl David Jones z baltimorské Univerzity Johnse Hopkinse z týmu, jenž Wilsona objevil.

"Můžeme testovat teorie, nakolik jsou tyto exploze spolehlivé pro pochopení vývoje vesmíru a jeho rozpínání," vysvětlil tento astronom, který je hlavním autorem zprávy o objevu.

SN Wilson patří do třídy označené Ia. Tyto "jasné vesmírné majáky" jsou podle NASA velice ceněny astronomy, protože poskytují stálou úroveň jasu, kterou lze využít k měření rozpínání vesmíru. Jsou také klíčem k pochopení podstaty temné energie - záhadné síly, která podle vědců tvoří téměř 70 procent vesmíru a urychluje jeho expanzi.

Foto: NASA

„Supernovy typu Ia nám dávají ten nepřesnější metr, který kdy byl vytvořen, ale my si nejsme jisti, zda ukazují pokaždé stejný metr,“ řekl další člen týmu astronomů Steve Rodney. „Čím více porozumíme těmto supernovám, tím přesnější budeme mít metr.“

Supernova Wilson byla objevena v rámci tříletého programu Hubbleova teleskopu, který začal v roce 2010. Jeho cílem je pátrat po supernovách typu Ia a určit, jestli se změnily během 13,8 miliardy let, které uplynuly od zrodu vesmíru velkým třeskem.

Tým, který tento výzkum vede, během své práce už objevil přes 100 supernov všech typů a vzdáleností od Slunce, které vznikly v rozmezí od 2,4 miliardy let do více než deseti miliard let. Mezi těmito novými objevy vědci identifikovali osm supernov typu Ia včetně Wilsona.

Cílem astronomů je také zjistit, jak vznikají supernovy typu Ia. Jsou pro to dvě hypotézy. Podle jednoho modelu dojde k explozi při srážce dvou bílých trpaslíků, podle druhého jeden bílý trpaslík „požírá“ hmotu druhého, až je jeho hmota příliš velká a exploduje. „Jestliže je supernova popcorn, otázkou je, jak dlouho to trvá, než praskne,“ řekl Riess

Supernovu se podařilo odhalit v infračerveném spektru, byla skryta v centru galaxie.