Faraón Tutanchamon měl malárii a jeho rodiče mohli být sourozenci

DPA, ČTK, mcm
Washington

Slavný, i když z historického pohledu nevýznamný faraón Tutanchamon (vládl v letech 1333–1324 př. n. l.), zemřel podle posledních výzkumů v 19 letech na malárii. Ta u něj propukla se snětí ze zlomeniny, kterou si zřejmě způsobil pádem z vozu.

Byl to mladý a mocný vládce, ale už trpěl nemocemi svého rodu. Bez hole zřejmě ani nemohl pořádně chodit. To naznačují první výsledky výzkumu, který analyzoval jak DNA faraóna, tak – s využitím počítačové tomografie – celé jeho tělo.

Úplné závěry výzkumu budou zveřejněny ve středu. „Byl to mladý, fyzicky slabý panovník, který potřeboval hůl k chůzi kvůli Koehlerově nemoci II, která způsobuje odumírání kostí a bolesti, a také kvůli tzv. oligodaktylii (menšímu počtu článků prstů) v pravé noze a zdeformované levé noze,“ uvádí studie lékařském časopise JAMA.

Detailní průzkum mumie také ukázal, že starověký vládce trpěl nadměrným zvětšením mužských prsních žláz. Vědci u něj rovněž zjistili tzv. Marfanův syndrom, jímž trpěl i proslulý houslista Nicolo Paganini. Projevuje se protáhlou kostnatou postavou a dlouhými prsty na rukou a nohou. Často jej provázejí potíže s klouby nebo se srdcem.

Matka faraóna: tři kandidátky

Početné zděděné nemoci možná oslabily faraónův organismus a přičinily se o jeho brzkou smrt. Ta byla dosud přisuzována gangréně ve zlomenině. Podle nových zjištění však v jeho těle našli parazita plasmodium falciparum, původce malárie.

Byla matkou nejznámějšího egyptského faraóna proslulá kráska Nefertiti, nebo některá jiná žena z panovníkova okolí? Odpověď se skrývá pod kódem KV35YL. Označuje dosud neidentifikovanou ženskou mumii, jejíž DNA vykazuje největší shody s Tutanchamonem.

Podle dosavadních teorií mohlo tělo patřit jak Nefertiti, tak faraónově vedlejší ženě Kiji, nebo dokonce jeho kojné Maye.

Vědci v úterý jen potvrdili, že Tutanchamonova matka byla s největší pravděpodobností Achnatonovou sestrou, jak bylo zvykem v egyptské vladařské rodině, kde si panující muž bral za hlavní ženu sestru. Tento údaj možná vyřadí Mayu.

Výzkum prokázal, že Tutanchamonovým otcem byl Amenhotep IV., známější jako Achnaton. Genetici zjistili, že dva dětské plody nalezené v Tutanchamonově hrobce patřily děvčátkům. Potvrdili, že se jedná o faraonovy nedonošené děti. Už dříve se soudilo, že jde o potomky z Tutanchamonova svazku se sestrou a hlavní manželkou Anchesenpaamon.

Přečtěte si také: Ptačí dinosauři byli barevní jako papoušci
Vědcům se ve zbytcích peří zkamenělých praptáků podařilo najít stopy pigmentů. Více se dočtete ve čtvrtek v deníku Právo (příloha Café).