„Počet zákazníků v našich obchodech vzrostl proti běžnému období o druhém adventním víkendu přibližně o 30 procent, což představuje stejný nárůst jako vloni,“ sdělila Právu například mluvčí řetězce Tesco Eva Karasová.

Zákazníci podle ní nejvíce nakupují hračky, elektroniku, oděvy, DVD, knihy, počítačové hry a kosmetiku. Z hraček je největší zájem o interaktivní, s dálkovým ovládáním a dětské laptopy, přičemž zákazníci dávají přednost značkovým výrobkům.

Přibližně stejné tržby jako loni má síť prodejců elektra Datart nebo hypermarkety Interspar. „Tržby se drží na podobné úrovni jako loni, roste ale množství prodaného zboží. Je to dáno tím, že například srovnatelná televize stojí letos až o pětinu méně než loni,“ řekl Právu Pavel Sláma z Datartu.

Letí telefony, čtečky a tablety

Největší zájem podle něho lidi mají o drobnější věci jako chytré telefony, čtečky elektronických knih nebo kuchyňské spotřebiče.

Mezi hity letošních Vánoc patří z hraček například obří létající žralok a ryba Nemo na dálkové ovládání, které jsou plněné héliem a jejich cena na internetu začíná na 550 Kč. Z elektroniky to pak jsou hlavně čtečky digitalizovaných knih a chytré mobily.

Mezi dárky, které mají blízkým udělat o Štědrém večeru radost, patří tradičně i nejrůznější oděvy a kosmetika. „Z knih je velký zájem o encyklopedie, z DVD o Harryho Pottera, z elektroniky o LCD a LED televize, chytré mobily – tzv. smartphony – a herní konzole,“ uvedla Karasová.

Z potravin před Vánoci tradičně roste prodej surovin na pečení, alkoholu, různých specialit a delikates, citrusů a exotického ovoce. „Kromě časově omezených akčních nabídek mohou lidé letos v prodejnách Tesco využívat nabídku právě na potraviny a drogerii, které lze pořídit v průměru o 15 % levněji,“ dodala Karasová.

V Intersparech zákazníky podle vedení firmy zaujala sušená šunka z Francie, z hraček především stavebnice Lego, dětské notebooky a různé společenské hry. Podle provozovatele hypermarketů Albert jsou vedle Lega stálicemi panenky, autodráhy, plyšové hračky či autíčka na dálkové ovládání.

Albert inzeruje také dárkové balíčky anglické kosmetické značky Grace Cole. „Velmi oblíbená jsou dárková balení alkoholu, jejichž prodej je letos zhruba o 15 % vyšší než v loňském roce. Prodejním hitem je také DVD s filmem Šmoulové,“ sdělila Právu mluvčí řetězce Simona Caidlerová.

Výprodeje začnou už před Štědrým dnem

„Mimořádně dobře se prodává třeba ultrazvuková čistička na brýle za cenu kolem tisíce korun,“ uvedl šéf Datartu Sláma. Co se týče televizí, lidé podle něho dávají přednost stále větším úhlopříčkám. „Televize jsou stále kvalitnější, kdo si koupí televizor s 50palcovou úhlopříčkou, už by menší nechtěl,“ dodal.

Velký nárůst zájmu zaznamenává Datart u chytrých telefonů. Stejně jako loni lidé mění klasické telefony za přístroje s velkým dotykovým displejem. Výhodou smartphonů, které mají operační systém, je, že na ně můžete instalovat množství aplikací stejně jako v počítači.

Dají se přitom pořídit již od dvou tisíc korun. Oblíbený Samsung Galaxy Y stojí pod tři tisíce, vyšší modely potom seženete od 5 tisíc korun výše. Téměř všechny tyto přístroje běží na některé z verzí operačního systému Android, konkurenční iOS od Apple pořídíte v cenách nad 10 tisíc korun.

Co se týká výprodejů, v některých maloobchodních řetězcích má být více druhů zboží zlevněno už těsně před Vánocemi, hlavní vlna slev vypukne ale až po vánočních svátcích.

Boom internetových nákupů pokračuje

Těžiště předvánočních nákupů se již několikátý rok přesouvá z kamenných obchodů na internet. Podle online prodejců tam právě vrcholí. V pondělí by tržby internetových obchodů měly dosáhnout rekordních 650 miliónů korun, což je zhruba sedminásobek jejich průměrné denní hodnoty.

Odhaduje to internetový srovnávač cen Srovname.cz. Internetoví obchodníci by v předvánočním období podle Asociace pro elektronickou komerci měli utržit zhruba 14 miliard korun, tedy více než třetinu svého celoročního obratu.

Stále větší díl trhu získávají na internetu různé slevové portály, které nabízejí například cenově zvýhodněné kulinářské zážitky, aktivity spojené s cestováním, sportem a péčí o vzhled. Mezi jejich častou nabídku patří ale třeba i šperky nebo fotky na plátně.

ING Bank nedávno s odkazem na vlastní průzkum uvedla, že téměř třetina Čechů o letošních Vánocích věnuje svým blízkým kromě osobního dárku i finance. Ve třech procentech případů dotazovaní uvedli, že budou řešit Vánoce pouze finančními prostředky.

Z průzkumu sdružení AISIS pro GE Money Bank, do něhož se zapojilo 741 školáků ve věku 13 až 16 let, zase vyplynulo, že vlastnoručně vyrobený dárek věnuje k Vánocům jen sedm procent dětí. Většina dětí z této věkové skupiny dá za dárky 500 až 1000 korun, téměř čtvrtina pak ještě víc. Mladí také často nakupují dárky už na podzim a tvrdí, že kvůli dárkům by se nikdy nezadlužili.