Ovzduší Marsu možná nevyšumělo do vesmíru, nýbrž zkamenělo

Až dosud se vědci domnívali, že atmosféra Marsu před miliardami let unikla do vesmíru. Podle serveru Space.com má ale tato teorie nyní vážnou konkurenci. Experti, zkoumající tzv. Lafayettský meteorit pocházející z rudé planety, dospěli k závěru, že se velká část oxidu uhličitého může ukrývat v marsovských horninách.

Foto: NASA

Fotografie z Curiosity zachycují spodní části pět kilometrů vysoké hory Mount Sharp zdvihající se z Galeova kráteru na jižní polokouli Marsu poblíž rovníku.

Většina oxidu uhličitého z plynného obalu Marsu zmizela před zhruba čtyřmi miliardami let a soused Země zůstal jen s tenkým plynným závojem. Nová analýza marsovského meteoritu prý ukázala, že se část oxidu uhličitého zřejmě ztratila do planety samé, nikoli do kosmického prostoru, jak doposud naznačovaly vědecké studie.

"Toto je první přímý důkaz toho, jak a kam se oxid uhličitý na Marsu přemístil," uvedl geochemik Tim Tomkinson z Glasgowské univerzity, který je vedoucím autorem odborné studie vypracované na základě zkoumání Lafayettského meteoritu.

"O Marsu můžeme z toho malého kousku, který máme, zjistit úžasné věci," dodal podle Space.com.

Lafayettský meteorit dostal označení podle lokality v Indianě v USA. Směrem k Zemi ho podle odborníků vymrštil před 11 milióny let dopad některé komety na vulkanickou náhorní planinu Marsu.