RECENZE: Provazochodkyně. Příběh o vášni, lásce i zradě

Právo, František Cinger

Provazochodkyně je název nového románu britského prozaika Simona Mawera, který v něm vypráví o dalších osudech Marian Sutrové. Navazuje tak na děj knihy Dívka, která spadla z nebe.

Simon Mawer, před svou literární kariérou učitel biologie

Tehdy šlo o mladou ženu vysazenou podle rozkazu Velitelství zvláštních operací z Anglie na území Němci okupované Francie, aby přesvědčila jaderného fyzika Clémenta Pelletiera, aby se vrátil do země a podílel se na výzkumu směřujícím k sestavení atomové bomby. Svou misi splnila, byla však zrazena a dostala se do rukou nacistů. Po výsleších a mučení byla převezena do koncentračního tábora Ravensbrück.

Se štěstím přežila a vrátila se po válce do Londýna. V nové knize je jí třiadvacet a kromě parašutismu, střelby, zabíjení a znalosti jazyků nic neumí. Hrůzy, kterým byla při výsleších vystavena, v ní nadále vyvolávají strach a vnitřní bolest. A nad vším se vznáší touha vědět, kdo její identitu nacistům prozradil. Vedena snahou pomoci mírové budoucnosti začala pracovat ve společnosti prosazující spolupráci s bývalým spojencem, Sovětským svazem.

Mawer, jehož český čtenář poznal jako autora románu Skleněný pokoj, inspirovaného reálnými příběhy vlastníků brněnské vily Tugendhat za 2. světové války, se opět představuje jako výtečný znalec lidských charakterů. Spojil soukromý příběh Sutrové se skutečnou historií špiónů toužících odhalit podobu amerického atomového projektu Manhattan v oddělení teoretické fyziky v Los Alamos. Vojáci a politici USA totiž odmítli podíl britských, francouzských a dalších vědců a usurpovali si vývoj budoucí strašlivé zbraně jen pro sebe. Mawer v románu připomíná, že během války při hlasování o tom, zda se o objevy související s výrobou atomové bomby podělit se spojenci, byla polovina účastníků projektu Manhattan pro. Šlo přece o vědecký výzkum, o lidské poznání. Vývoj šel však jinou cestou.

Obal knižní novinky.

Dokázal spojit příběhy vášně, lásky i zrady, kdy se Sutrová spolu s bratrem Nedem, podílejícím se rovněž na britském výzkumu směřujícím k výrobě atomové bomby, rozhodnou zprostředkovat jeho výsledky sovětské zemi. Je to opět chůze po úzkém provazu, kdy kdosi z britské strany prozradí identitu hrdinčina nového partnera v této riskantní hře.

Působivé vykreslení lidských osudů s neustále přítomným tajemstvím se v knize Provazochodkyně spojuje s historickou skutečností. Mawer dokázal namíchat jedinečný literární koktejl a zájem čtenářů potvrzuje, že se mu to povedlo.

Simon Mawer: Provazochodkyně
Kniha Zlín, přeložil Filip Hanzlík, 468 stran, 399 Kč, e-kniha 249 Kč

Celkové hodnocení: 85 %