Hlavní obsah

Zemřel sochař Aleš Veselý

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Ve věku 80 let zemřel v pondělí sochař Aleš Veselý. Ve středu to oznámil tajemník Federace židovských obcí Tomáš Kraus. Je autorem v březnu odhalené Brány nenávratna v pražských Bubnech, která připomíná židovské transporty. Jeho díla jsou vystavena v exteriérech v mnoha zemích a jsou ve sbírkách světových muzeí.

Foto: Michal Krumphanzl, ČTK

Aleš Veselý na snímku z 10. září 2015

Článek

Aleš Veselý se věnoval malbě, kresbě i instalaci, ale především pracoval s prostorem a velkými hmotami v podobě rozměrných objektů. Ve svém monumentálním díle se často obracel ke kořenům judaismu a zabýval se hledáním smyslu lidské existence.

Poslední realizovanou prací Veselého byla socha Síla neodvratnosti, kterou odhalil tento rok v Terezíně. Jeho nejznámější sochou je kovová plastika Kaddish odkazující k židovské modlitbě za zemřelé. Původně bezejmennou plastiku vytvářel po smrti svého otce a pracoval na ní celý rok - stejně jako má dle tradice syn povinnost se celý rok po smrti otce modlit denně kadiš.

V dílech se i z osobních důvodů často věnoval tragickému osudu Židů za druhé světové války. Když se odhalovala Brána nenávratna v podobě koleje i žebříku směřujícího k nebesům, řekl, že o uměleckém díle připomínajícím lidí, kteří za války zmizeli, uvažoval celá desetiletí: „Měl jsem k tomu velmi osobní důvody, protože z mých nejbližších příbuzných se 42 lidí nevrátilo, zahynulo.”

Zamyšlení v poušti

Aleš Veselý se narodil 3. února 1935 a k jeho letošním osmdesátinám se v Praze uskutečnila série čtyř výstav, jež zmapovaly jeho obsáhlé dílo od 60. let až po současnost. Čtyři galerie vystavily i díla, která veřejnost ještě nespatřila.

Veselý vstoupil na českou výtvarnou scénu na přelomu 50. a 60. let. Velmi záhy patřil k nejvýraznějším osobnostem generace, která přinášela osobité podněty navazující na proudy evropského informelu. V počátcích se věnoval kresbě a malbě, brzy ale začaly vznikat jeho osobité asambláže a objekty z neobvyklých materiálů, nejprve závěsné, později trojrozměrné.

V 90. letech a po návštěvě Izraele se Veselý začal zabývat pouštními projekty – neobyčejně rozměrnými díly, jež by měly být umístěny v poušti a svou monumentalitou a zároveň materiálovou i tvarovou jednoduchostí vybízet ke kontemplaci, zamyšlení a zklidnění. Pouštními projekty se autor zabýval léta bez ohledu na jejich případnou realizaci.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám