RECENZE: Pop zpěvačky Adele má duši

Třetí album sedmadvacetileté britské zpěvačky Adele pojmenované 25 (podle věku, v němž začala na desce pracovat) vlastně nemělo vyjít. Předešlá deska 21 (2011) se hned po svém zjevení stala fenoménem a čas i nedávná anketa amerického magazínu Billboard jí přiřkly status nejúspěšnějšího alba jednadvacátého století. Bohužel se vším, co k popularitě patří.

Adele vydala album po téměř pěti letech.

Paparazzi a novináři obsadili zpěvaččin život, fanoušci se nastěhovali před její dům, a protože Adele Laurie Blue Adkinsová nepatří k těm, jimž by to dělalo dobře na duši, utekla. Opustila Londýn, vdala se a založila rodinu. Pravda, psala přitom nové písničky, ale nebyla s nimi spokojená a nepublikovala je. Později dokonce zpochybnila svůj návrat na scénu.

Ten přišel až s titulní skladbou k bondovce Skyfall v roce 2012. Adele po jejím úspěchu vzkázala, že nová deska bude, a to dodržela. Co na tom, že měla vyjít už před dvěma lety. Novinka se objevila v pátek 20. listopadu a čekání na ni stálo za to. Adele totiž neztratila nic ze svých předností. Je majitelkou velkého hlasu a její popové písničky mají duši.

Obal nového alba Adele nazvaného 25

Jako nůž do srdce

Kolekci otevírá Hello, singl, který už na YouTube slyšelo a zhlédlo na 450 miliónů uživatelů. Pozvolna se rozvíjející balada stupňuje napětí, aby v samém závěru byla stadiónovým hymnem.

Druhá Send My Love (To Your New Lover) vstoupí do srdce jako nůž. Je o ztracené lásce, přesvědčivý melodický tahoun na první poslech, rytmický, bez nadměrných příkras. Adele je v něm trochu rozverná a sluší jí to.

I v dalších skladbách potvrzuje, že umí vášnivě zpívat jak balady, tak popsoulový mainstream. I Miss You je strhující píseň plná touhy a lásky, ve středním tempu, výtečně zvukově ošetřená, zaranžovaná a zazpívaná. Má éterický sound, přitom je obsahem i přednesem skromná. When We Were Young je balada, při jejímž poslechu se dere slza do oka. Nabízí další text o opravdové lásce, tentokrát vyzkoušené léty a dotažené k absolutnu.

Stýskání po mládí

Niterně osobní je akustická balada Million Years Ago. Adele zpívá o ztraceném mládí, o tom, že se chtěla jenom bavit a zvolila cestu, na které byla šťastná. Na té ale musela za své mládí zaplatit a teď se jí stýská po ztracených přátelích, matce, mládí i času, který se jí vymkl zpod kontroly. Je to až na dřeň upřímné vyznání ženy, která za svůj úspěch vzhledem ke své citlivé povaze zaplatila. Přesto je zvláštní, že v sedmadvaceti letech zpívá o ztraceném mládí.

Znamenitá je River Lea s pulsující basovou linkou a strhujícím refrénem. Další perla pak přijde na konci alba v podobě Sweetest Devotion. Je o jediné lásce k člověku, kterého předtím nemilovala, a korunuje album, jež se směle stává pokračovatelem fenomenální kolekce 21.

Našla pro ně skvělé spolupracovníky, autory i producenty (starý známý Paul Epworth, dále Ryan Tedder, Danger Mouse, Tobias Jesso Jr., Greg Kurstin a další) a všechno do sebe zapadlo. Vlastně i vydání po nedávných teroristických útocích. Láska, o které Adele ve svých písních zpívá, je totiž tak průzračná a upřímná, že dává naději a víru v její trumf.

Adele: 25 XL Recordings, 48:25Celkové hodnocení: 90 %