Hlavní obsah

Daniel Špinar chce prokrvit činohru Národního divadla

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nová krev je název tří večerů Činohry pražského Národního divadla, jimiž hodlá režisér Daniel Špinar nově prezentovat soubor, jehož vedení se ujal od 1. září. Stejný název nesla i koncepce, s níž Špinar zvítězil ve výběrovém řízení na funkci šéfa činohry ND.

Foto: Milan Malíček, Právo

Daniel Špinar má rád velké divadlo.

Článek

„Nová krev neznamená žádnou generační výměnu. Je to metafora, která signalizuje prokrvení vnitřku souboru, v němž mají svá místa mladí herci i zkušení bardi. Večery by je měly stmelit, protože herci v ND se nepotkají v jedné inscenaci často několik let,“ řekl Právu Špinar.

Divákům mají večery Nové krve přiblížit nejen soubor, ale i specifiku jednotlivých budov, v nichž působí. Proto první z večerů, který se odehraje v neděli 11. října ve Stavovském divadle a ponese název Zábor, zavede diváky do atmosféry roku 1920, kdy čeští herci zabrali tehdy německou scénu. Diváci projdou zákulisím budovy, kam se běžně nedostanou, a ocitnou se na zkoušce německého představení.

V neděli 1. listopadu se na večeru nazvaném Šaráda diváci přenesou do časů totality, kdy v roce 1983 byla otevřena Nová scéna, a třetí večer, 22. listopadu, se vydají na pouť po historické budově ND od základních kamenů až po střešní trigy. Znamená to, že večery nebudou bezbariérové a absolvovat je mohou jen fyzicky zdatní diváci. Na všechny tři večery jsou již v prodeji vstupenky v pokladnách ND.

„Večery jsou určené všem, které zajímá divadlo, měly by soubor i budovy ukázat z trochu jiného úhlu pohledu, budou to takové zážitkové dny otevřených dveří,“ dodává Špinar.

Prohlídky budou absolvovat menší skupiny diváků, které cestou čekají různé zážitky. A jako bonus dostanou šanci se na okamžik proměnit i v herce a na jevišti Zlaté kapličky pronést legendární „hlášky“ – připraveny pro ně budou Yorickova lebka z Hamleta, Maryšino otrávené kafe anebo punč ze Stroupežnického Našich furiantů.

Daniel Špinar má ale s činohrou i vážnější záměry, které souvisejí s jeho zaujetím velkým divadlem, situacemi a příběhy. „Kdo chce pracovat v Národním divadle, musí být v dobrém slova smyslu trochu konzervativní, musí mít rád velké divadlo a hledat jeho specifiku. Proto jsem do Národního přišel. Mám rád archetypální divadlo, nehledám aktuálnost ani zábavnost, ale objevuji ji ve hrách samých, třeba i antických. Zajímají mě elementární věci jako láska, smrt, hledání smyslu života. Může to znít banálně, ale všichni to celý život hledáme a od toho se odvíjí moje chápání divadla, včetně toho, co je moderní činohra dnes,“ vysvětlil.

Špinar mluvil i o nutnosti získávání nových diváků a tvůrců. „Musíme hledat další generaci, kterou bude přitahovat velké jeviště historické budovy. Bez nich tohle divadlo umře,“ řekl Špinar.

Jeho tým tvoří dramaturgové Marta Ljubková, Jan Tošovský, Ilona Smejkalová a Milan Šotek, kmenovým režisérem se stává Štěpán Pácl a pokračuje jednání s dalšími režisérskými osobnostmi. Činohru posílí herci Lucie Juřičková, Lucie Polišenská, Pavlína Štorková, Tereza Vilišová, Pavel Batěk a Patrik Děrgel. Soubor uvede v nové sezóně devět premiér.

Reklama

Výběr článků

Načítám