RECENZE: Pražská periferie ovládla divadlo Semafor

Pepíci, frajeři, pardálové i fuchtle všeho druhu, jakož i oklamaní páprdové figurují v nové semaforské revui Slečinky a lupiči, v níž Jiří Suchý šťastně propadl kouzlu pražské periferie dvacátých let a především jejímu odrazu v městském písňovém folklóru.

Venkovan Půlpán (Jiří Suchý) se švarnou dívkou po boku přichází přenocovat do nevěstince madam Elvíry (Jitka Molavcová).

Legendární Máňa, co ji přece lízli, ožívá na scéně Semaforu spolu s dalšími podezřelými existencemi, a to v první polovině věnované podsvětí se zvláštním zaměřením na nevěstinec, v němž oberou postaršího venkovana Půlpána v kouzelně naivním podání Jiřího Suchého. Jitka Molavcová se s chutí proměňuje ze štrikující, s kmotrem Alzheimerem se bratřící Půlpánovy manželky do svůdné majitelky podniku, v němž lze nocovat se vší obsluhou.

Druhá část večera pak diváky uvede do kabaretu těsně před pádem rakousko-uherského mocnářství, kde vládne Jitka Molavcová coby mondénní manželka ředitele Knoblocha, který momentálně pobývá na turné ve Valdicích. A Jiří Suchý si zahraje o přežití bojujícího komika Lanýže, otce dvanácti až třinácti dětí. To je ale jen vnější rámec (někdy až zbytečně rozvleklý) k tomu, aby mohly znít písničky z dob minulých i budoucích, které připomenou (i krátkým filmovým šotem) legendy Vlastu Buriana, Ference Futuristu, Járu Kohouta, Oldřicha Nového a Jana Wericha, dojde samozřejmě i na písničky pánů Šlitra, Suchého a Havlíka.

A nejen Jitka Molavcová s Jiřím Suchým, ale celá ta současná mladá semaforská parta si s periferií i kabaretem velice dobře rozumí, což je na tom to nejlepší. Slečinky a lupiči jsou příjemným večerem, který ukazuje, že typ revue založené na osvědčených písničkách je Semaforu nejbližší a divácky nejvděčnější formou. A Jiří Suchý si v postavě Lanýže stvořil větu opravdu „na tělo“, když na výtku Knoblochové, že když chce, tak to přece jde, odpovídá: „Já někdy ani nechci, ale ono to jde furt.“ A má pravdu, jde to! Což platí i o skvěle hrající kapele posílené o mladé herce, respektive zpěváky a zdatné instrumentalisty.

Jiří Suchý: Slečinky a lupiči
Divadlo Semafor, premiéra 26. března 2015