RECENZE: Komedie podle Monyové? Trapno bez vtipu

Právo, Eva Zajíčková

Filmy natočené na základě předlohy spisovatelky Simony Monyové, které právě vysílá Česká televize, zatím budí jen rozpaky. Po textu této autorky sáhla ČT poprvé už před lety, před týdnem byl reprízován film Tchyně a uzený z roku 2011, v neděli přišla na řadu premiéra komedie na motivy její další předlohy Roznese tě na kopytech a příští neděli to bude Sebemilenec, v němž se odráží spisovatelčino vlastní nešťastné manželství plné domácího násilí i jeho tragický konec.

Málo vtipná komedie Roznese tě na kopytech...

Za vraždu Monyové v létě roku 2011 byl odsouzen její manžel Boris Ingr. Dva ze tří filmů tedy vznikly až po její smrti a nelze se ubránit dojmu, že rozhodnutí natočit je má i poněkud bulvární příchuť, zvlášť když nedělní komedie nenabídla žádné kvality, které by za zfilmování vůbec stály. Od veřejnoprávní televize by to byl motiv překvapivý, ale snad poslední z trojice celkový dojem aspoň trochu vylepší.

Monyová se prosadila jako autorka ženské literatury, kde dominuje v zásadě jediné téma – milostné problémy. I trojice filmů, která vznikla na základě jejích předloh, tedy řeší partnerské vztahy, vždy nějak vyšinuté.

Zatímco v prvním komplikuje manželství maminka fixovaná na syna, a to s takovým úsilím, že na konci žena už ani neví, jestli „je vůbec o co stát“, v další odvysílané komedii zasáhne hned do dvou manželství banální spojení mladé milenky a „druhé mízy“, která postihne nejdřív stárnoucího entomologa (Milan Šteindler) a potom i jeho přítele psychologa (Jiří Dvořák), jenž se mu snaží pomoct ze zničujícího vztahu s o třicet let mladší atraktivní dívkou (Klára Krejsová).

Trapno, nuda

Scénář se přitom rozhodl netěžit z jejího psychopatického založení, díky němuž s chutí likviduje milencům jejich stálé vztahy, a na vážný, až temný příběh Monyové se pokouší dívat s nadhledem, Proto staví raději na komediálních situacích, množících se v životě obou mužů s téměř dominovým efektem.

Jenže se mu daří vyloudit sotva úsměv, zato pocitů trapnosti se dostaví ažaž, od scény v londýnském hotelu přes setkávání psychoterapeutické skupiny po manžela „vykopnutého“ sousedem na chodník. A kde nevítězí zrovna trapno, přichází nuda, protože jde o dění k uzoufání předvídatelné. Nakonec vychází z celé komedie nejlíp hned úvodní scéna v koupelně, ve zkratce vystihující stereotyp letitého manželství. Ale to je opravdu málo.

Celkové hodnocení: 45 %