Koncem října zveřejnila média dopis 23 zaměstnanců kanálu ČT24 Radě ČT. Pracovníci televize si stěžovali zejména na to, že šéfredaktor redakce zpravodajství Petr Mrzena údajně zasahoval do zpráv ve prospěch prezidenta Miloše Zemana i jeho spřízněné Strany práv občanů - zemanovci. Stížností se bude Rada ČT zabývat ve středu.

Kritiky z řad redaktorů ČT24 nyní podpořili představitelé deseti organizací, například Českého filmového a televizního svazu, Českého centra Mezinárodního PEN klubu nebo občanských iniciativ Inventura demokracie a Vraťte nám stát. "Nevěříme, že skutečnosti popsané redaktory odhalí auditorská firma objednaná osobami, které za tento stav přímo odpovídají. Radu ČT vyzýváme se vší vážností, ať na takové postupy nepřistoupí a sama podnět přešetří a požaduje personální odpovědnost," uvedly organizace v dopise pro radu.

"Dalším krokem je nezbytnost vzniku nových zákonů o médiích veřejné služby. Především posílení role kontrolních orgánů veřejností přijetím nových ustanovení o volbě do mediálních rad," doplnily.

Šedesát jedna redaktorů odmítá ovlivňování

Podepsaní představitelé organizací také uvedli, že dosavadní vyjádření ČT ke stížnosti jsou nedostačující.

Ředitel ČT Petr Dvořák sdělil, že o kritice věděl, ale nedostal žádné konkrétní informace. Šéf zpravodajství Zdeněk Šámal uvedl, že zpravodajství ČT splňuje kritéria vyváženosti a objektivity. Následně také televize zveřejnila dopis 61 redaktorů ČT určený Dvořákovi na podporu Šámala. "Odmítáme, že bychom byli v období před parlamentními volbami i během nich vystaveni jakémukoli tlaku či ovlivňování reportáží," napsali redaktoři.

Podle úterního vyjádření televizního svazu a dalších organizací ale zmíněné stanovisko šesti desítek redaktorů předchozí kritiku nevyvrací. Původní stížnost Radě ČT se totiž týká takřka celoročních údajných zásahů do zpráv, kdežto následná reakce jiných redaktorů mluví jen o situaci před říjnovými sněmovními volbami. Stížnost také nesměřovala na Šámala, ale na šéfredaktora Mrzenu. "Vedení ČT mediálně zneužilo petici na podporu šéfa zpravodajství Zdeňka Šámala jako text vyvracející tvrzení 23 redaktorů," uvedly organizace.

Kromě již zmíněných organizací se s podporou 23 pracovníků ČT a žádostí o prověření jejich stížnosti obrátila na Radu ČT i skupina umělců, vysokoškolských pedagogů a dalších osobností. "Situací jsme zneklidněni. Přejeme si objektivní, nestranné a vyvážené zpravodajství veřejnoprávní České televize, jelikož jeho funkci a roli považujeme ve společnosti za nezastupitelnou," píšou ve svém dopise, pod který se podepsali třeba politolog Jiří Pehe, spisovatel Jiří Stránský nebo hudebník Karel Holas.