Nová kniha Rowlingové má smíšené recenze

S opatrnými, ale spíše pozitivním recenzemi se v britských a amerických listech setkal román The Casual Vacancy (Prázdné místo), který je první knihou J. K. Rowlingové pro dospělé. Začala se prodávat ve čtvrtek.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: V Londýně se začala prodávat nová kniha J. K. Rowlingové, tentokrát je pro dospěléVideo: Reuters

Deník The Guardian napsal, že "celkem vzato je to solidní, tradiční a odhodlaně konvenční anglický román". Román situovaný v "pěkném městečku Pagford" je studií provinčního života se spoustou postav a mnoha vzájemně se proplétajícími dějovými liniemi a je inspirován Elizabeth Gaskellovou a George Eliotovou, píše kritik listu, který se stejně jako ostatní recenzenti nezdržel odkazů na Harryho Pottera.

Jedinou zjevnou paralelou s knihami o Potterovi podle něj je, že je také prodchnut silným odporem ke zlým, nesympatickým a malicherným lidem. Obyvatelé Pagfordu - obchodníci, slídilové, čtenáři (konzervativního bulváru) Daily Mailu - jsou většinou ohavní mudlové, realističtější verze Dursleyových, příšerné rodiny, která držela Harryho Pottera pod schody.

Knihu obklopovalo velké očekávání, ale na rozdíl od potterovek román o místních volbách v Pagfordu může podle The Guardian vyvolat určité rozčarování. "Jsou tu některá povrchní vzrušení, třeba když mladší postavy dělají věci, o kterých se Harrymu asi ani nesnilo: berou drogy, klejí, mají náhodný sex, zpívají si s Rihannou. Je v ní spousta nadávek, stejně jako pamětihodný obrat ´zázračně nestřežená vagína´, která se objevila v profilu knihy před publikací a vyvolala na twitteru řady vtipů o Harrym Potterovi a zázračně nestřežené vagíně," poznamenal list.

Kniha má sociální poselství a velkou zápletku, která šlape jako hodinky, a jako potterovky je pod povrchem účinně organizovaná. "The Casual Vacancy není veledílo, ale není to vůbec špatná kniha: je inteligentní, dobře napsaná a často vtipná. Dokážu si představit, že by si vedla dobře i bez toho, že by nebyla spojena se značkou Rowlingová...

Kniha nevyrovnaná i nudná

Fanouškům se může zdát trochu trpká, protože nemá vřelost a kouzlo knih o Potterovi, když všechny postavy jsou buď dost příšerné, na pokraji sebevraždy nebo mrtvé. Ale nejhorší, co se o románu dá říci, je, že si nezaslouží celé to mediální šílenství," poznamenal The Guardian.

Podle kritičky The Daily Telegraph je The Casual Vacancy nevyrovnaná a na mnoha místech trýznivá kniha. Je někdy vtipná, často mimořádně dobře odpozorovaná a plná krutosti a beznaděje, píše.

"Poté, co 15 let psala o pláštích neviditelnosti, je touha Rowlingové po výrazném realismu pochopitelná," uvedla kritička s tím, že "Rowlingová opravdu ví, o čem píše". Jedna z hrdinek, prostitutka a narkomanka Terri, zná svou přesnou dávku metadonu, ale neví, kolik je její dceři. V souvislosti s naturalistickými popisy některých situací se kritička ironicky ptá, jak bude kniha přijata v USA, kde "obdivovali Harryho Pottera za to, jak byl britský, a kde se domnívají, že film Čtyři svatby a jeden pohřeb je dílem dokumentárního realismu".

Podle ní je autorka na "domácí půdě", když píše o teenagerech s jejich počínajícími touhami a osamělými přátelstvími. "Zatímco respektuje chudší a poškozené postavy, čím výše postupuje po společenském žebříčku, tak víc se uchyluje ke grotesce," poznamenala kritička.

"V jejích předcházejících knihách bylo zlo a smrt a smutek, ale také naděje a spása. The Casual Vacancy je nemilosrdná kniha. Na jejím konci není žádná kouzelná hůlka nebo zaklínadlo, které by hrůzy zahnaly," uzavřela kritička.

S knihou je zcela nespokojena recenzentka amerického deníku The New York Times. Chápe snahu Rowlingové napsat něco zcela odlišného od Harryho Pottera. "Bohužel, reálný svět, který na těchto stránkách zobrazila, je tak záměrně banální, tak depresivně plný klišé, že není jen zklamáním, ale je nudný," uvedla.

Podle ní knize chybí "citová hloubka" a postavy jsou mnohem méně promyšlené než postavy v potterovkách. "Čtenář může jen doufat, že se Rowlingová nebude snažit oživit svět mudlů v Pagfordu v dalších svazcích a zaměří se v budoucnosti na něco přesvědčivějšího a procítěnějšího," uzavřela kritička.

Mnohem vstřícnější je recenzentka The Washington Post, která se domnívá, že The Casual Vacancy má své kouzlo. "Velkou část knihy jsem obdivovala, i když jsem se do ní nezamilovala. Některé věty jsem si podtrhla, jen abych si uvědomila, jak nádherně se dají kombinovat anglická slova. Některé příhody jsem hned přečetla znovu, protože obrat v zápletce byl překvapivý nebo skutečně jímavý. Byly tam postavy, které se mi líbily, pak jsem je zavrhla a nakonec se mi líbily s výhradami," uvedla kritička. "Ale během celé knihy jsem se nemohla zbavit myšlenky, ... o níž jsem si jistá, že by Rowlingová chtěla nejméně slyšet: tato kniha by byla o tolik lepší, kdyby každý měl kouzelnou hůlku".