Lákadlem výstavy mohou být velkoformátové barevné snímky zobrazující změti nahých lidí v extatických pozicích v exteriérech, které evokují jak exkluzivní prostředí, tak dno společnosti. Kromě rozměrných a extrémně nákladně pořízených snímků však tvůrce vystavuje i ranou černobílou tvorbu s akty, jejichž atmosféra vzdáleně připomíná díla Františka Drtikola.

Osmačtyřicetiletý LaChapelle se proslavil zejména jako fotograf v lifestylových magazínech, kde se po 20 let věnoval fotografování módy, reklamy a celebrit z oblasti pop music a filmu. Autoři výstavy však kladou důraz zejména na jeho nejnovější tvorbu z období po roce 2006, kdy tvůrce módní svět opustil a vrátil se k volné tvorbě.

Nechybí žádná důležitá fotografie

"Na výstavě z tohoto období nechybí žádná z důležitých fotografií, včetně monumentálních děl Potopa nebo Prám iluzí běsnící ku pravdě," uvedl kurátor výstavy Otto M. Urban. Fotografovu tvorbu lze podle Urbana vnímat jako originální příspěvek k vizuálnímu uchopení současného světa.

"Byl bych rád, kdyby moje obrazy působily jako hudba," řekl novinářům LaChapelle, který svou práci přirovnává k "výtvarné jam session". Se svými spolupracovníky a modely se při fotografování cítí být napojen na "společnou magickou vlnu", která vždy poznamená konečný výsledek díla. Tvůrce zdůraznil, že jeho fotografie jsou inscenované, nikoli však digitálně upravované.

David LaChapelle: Poslední večeře, 2003 C-print

David LaChapelle: Poslední večeře, 2003 C-print

FOTO: Katalog Galerie Rudolfinum

LaChapelle si na Galerii Rudolfinum cení, že mu umožnila vystavit i jeho ranou tvorbu z počátku 80. let. "Už jsem si myslel, že tahle díla nespatří světlo světa," konstatoval LaChapelle a přiznal dojetí, když fotografie uviděl viset v expozici. Snímky totiž strávily bezmála tři desetiletí v krabicích a mnoho modelů na nich zachycených prý již nežije; skolil je ještě v 80. letech minulého století AIDS.

Tvůrci k výstavě připravili i obsáhlý katalog, který vydalo nakladatelství Arbor Vitae. Kniha představuje fotografovu tvorbu ještě obsáhleji než retrospektivní výstava. "Konečně jsem se po letech nepochopení cítil pochopen po všech stránkách," komentoval LaChapelle své pocity, když knihu poprvé držel v ruce; považuje ji prý za dosud nejlepší svůj vydaný katalog. "Nemůžu se dočkat, až to ukážu mamince," dodal.

Surrealistický nádech a kritika konzumního materialismu

David LaChapelle se proslavil díly, která nepostrádají surrealistický nádech a bývají kritikou konzumního materialismu. Kariéru započal v 80. letech, kdy fotil slavné osobnosti pro časopis Interview Andyho Warhola. Portrétoval známé osobnosti, jejichž snímky nechybí ani na pražské výstavě - například modelku Naomi Campbellovou, zpěváka Marilyna Mansona, herečku Umu Thurmanovou, zpěvačku Björk či zesnulého zpěváka Michaela Jacksona.

Galerie k výstavě připravila bohatý doprovodný program. Zahájí jej ve čtvrtek přednáška, na níž se LaChapelle představí v Nové scéně. Přednášku později uspořádá také kurátor Urban, který pro zájemce připraví také několik komentovaných prohlídek. Součástí doprovodného programu budou i diskuse a pořady, které uspořádá několik výtvarných i hudebních kritiků a publicistů.