Ten se točí kolem postav, jichž se dotkne závažné obvinění jedné z nich: respektovaný pediatr z rodu vážených lékařů, milovaný otec a manžel, je podezřelý ze závažného trestného činu, který bezprostředně souvisí s jeho profesí. „Děj se odehrává na půdorysu detektivky, ale jako vždy nás zajímá hlavně to, co určitá mezní situace udělá s lidmi, s rodinou,“ říká Jan Hřebejk a hned dodává, že pravidla žánru se snažili maximálně ctít.

Leccos vzniká až na place

„Přiznávám, že máme trochu sevřený žaludek – až na místě občas zjišťujeme, že navzdory konzultacím jsme chvílemi psali trochu naivně. Když tu byl za námi poradce z oddělení vražd, skutečný mistr svého oboru, upozornil nás třeba, že jistou výpověď, tak jak jsme ji napsali, by rozbil ihned. A přesně předvedl, na co by se zeptal – a vypovídající by byla v koncích. Takže leccos dotahujeme až na place. Ale to je koneckonců u našich filmů obvyklé,“ dodává režisér.

Aňa Geislerová, která hraje švagrovou obviněného, to potvrzuje: „Pro mě je to den za dnem zajímavější právě proto, že toho spousta vzniká až tady. Věřím, že to bude přinejmenším zajímavý film, ale já sama mám velký zážitek už z natáčení, protože teď to žiju.“

O své postavě prozradí jen tolik, že Lída je žena, která uvízla kdesi na cestě sama v sobě. „Víc se mi říkat nechce, pro diváky má význam prožít to až s filmem.“

Návrat Luďka Munzara

Geislerová hraje zároveň dceru filmového doyena rodu v podání Luďka Munzara, který se k filmové práci vrací po mnoha letech. Nic senzačního v tom ale nevidí: „Není to nic velkého, prostě starý dědek – a to už jsem,“ vysvětluje se smíchem, který ono „dědkovství“ přesvědčivě vyvrací. A ještě doplňuje: „Jsou na mě hodní, nebijí mě, neprší na mě, i polívku mi dají zadarmo. Co by si důchodce víc přál?“

Ve vile se dokončuje zdobení vánočního stromku, ale Jan Hřebejk moji domněnku, že půjde o vánoční příběh, odmítá. „Děj se odehrává zhruba během měsíce, ale Vánoce jsou tu jen jako možný předěl. Když je ve filmu neuvidíte, nedivte se.“

Nedá mi to nezeptat se, proč si vybral právě vilu Věry Chytilové. „Scénář předepisoval velice slušné obydlí, ale zároveň jsem nechtěl, aby to bylo přehnané. Podle mě je to nejpovedenější rodinný dům, jaký tu byl po válce postavený, a já jsem ho nesmírně obdivoval, když jsem tu byl párkrát jako spolužák Štěpána Kučery (syn Věry Chytilové – pozn.red.) na návštěvě."

"A upřímně řečeno, kromě toho, že ten dům je krásně členěný a prostorný, jsem také věřil, že když bude paní režisérka souhlasit, bude také přesně vědět, co ji čeká. Ono je dost těžké si půjčit zabydlený dům a ty neobydlené, v nichž se často točí, mě nelákaly,“ dodal Hřebejk.

V hlavní roli Ondřej Vetchý

Kontroverzní postavu obviněného lékaře hraje Ondřej Vetchý, považovaný často za představitele kladných hrdinů. Sám ale to „zařazení“ nechápe: „Nevím, kde se to vzalo, že tak bývám prezentován. Když se ohlédnu, nikdy jsem ve skutečnosti klasického kladného hrdinu nehrál. Myslím, že všechny moje postavy byly z masa a krve, a já jsem se jenom snažil je obhájit.“

S Janem Hřebejkem točí Vetchý poprvé. „Jsme stejně staří, ale nikdy jsme se spolu nesetkali. Teď se učíme spolu komunikovat, což je někdy zábavné, někdy i trochu těžké, ale ohromně mi vyhovuje, že se toho hodně dotváří až při natáčení. Chci totiž věřit, že když mě režiséři obsazují, je to i proto, abych spolupracoval a třeba nejen na své vlastní postavě.“

Lékaře už hrál – ostatně jako snad skoro každý český herec – nejednou (třeba v Kousku nebe), ale jako pediatr má premiéru. „Tohle povolání má mnohá úskalí, protože člověk neléčí jen dvouleté děti, ale také čtrnáctileté dívky a z toho mohou vzniknout zavádějící věci,“ říká, ale víc už o ději filmu on ani nikdo jiný prozradit nechce.

Počkáme si tedy až na promítání v kinech, kam Nevinnost uvede Bontonfilm 20. ledna příštího roku.