Hlavní obsah

Rittsteinův návrat k vlastním kořenům

Právo, Peter Kováč

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Alšova jihočeská galerie v zámeckém areálu v Hluboké nad Vltavou nabízí do 1. listopadu ve své jízdárně velkou výstavu Michaela Rittsteina, nejvýraznějšího představitele české expresivní figurace.

Článek

Galerie je specifická tím, že současné umění se tu dostává do přímé konfrontace se starými mistry. A konkurence je to obrovská.

Divák nejprve projde skvělou sbírkou gotiky, pak slušnou kolekcí holandské malby 17. století a nakonec ho čekají v největším sále Rittsteinovy obrazy. Expresivní projev člena bývalého sdružení 12,15 se na první pohled jeví jako radikální rozchod s výtvarnou tradicí, ale ukázky pozdně gotického umění shromážděné na Hluboké s ním navozují docela zajímavý dialog.

Protáhlé figury s malými hlavami

Zejména Mistr žebráckého Oplakávání Krista, sídlící na počátku 16. století v Českých Budějovicích, vytvářel manýristické deformace lidské figury, které se docela podobají figuraci Rittsteinova střihu. Obdobný je i expresivní akcent, kdy cílem je ještě větší citové a emotivní zaujetí diváka.

Renomovaný historik umění Albert Kutal kdysi napsal o žebráckém Oplakávání: „Neskutečně protáhlé figury s malými hlavami, které se pasivně poddávají neorganickým silám, mocně podtrhujícím výraznou účinnost scény.“ Tak by se dal popsat i leckterý vystavený Rittsteinův obraz.

Pro Rittsteina samotného je výstava na Hluboké zvláštní bilancí. Představuje tu téměř záměrně dvě etapy své tvorby. Počátky a zlaté období 70. a 80. let s obrazy, které by mohly viset ve všech velkých světových galeriích, a pak zcela současné kompozice, v nichž jako by se vracel ke svým vlastním kořenům. Rozdíly tu však jsou.

Osobní mytologie

Rittstein nyní nešetří barvou, na plátno ji nandavá téměř zednickou lžící. Nejde však jen o techniku malby. Proměňuje se i svět malířových představ. Dříve to byli groteskní momentky odpozorované z reálného života plné sarkasmu, nyní jako by do obrazů vstupovaly zvláštní bytosti, lidé i zvířata, spojující svět reality a fantaskní vize.

Je to jakási osobní mytologie, kterou tu Rittstein se smyslem pro ironii a humor buduje a rozvíjí. Za měsíc, 17. září, oslaví Michael Rittstein, dnes profesor na pražské Akademii, šedesátiny. O svých obrazech říká, že jsou pro něj prostor, v němž se chce procházet. Na Hluboké vás některé kompozice svým malířským rozmachem a imaginární dravostí doslova pohltí.

Reklama

Související témata:

Související články

Brněnské ulice žijí uměním

Výstava současného umění ve veřejném prostoru nazvaná Brno Art Open ’09 nabízí v moravské metropoli až do konce srpna setkání s patnáctkou sochařů vybraných...

Výběr článků

Načítám