Hlavní obsah

Holka Ferrari Dino a Mechanický pomeranč pro 21. století

Novinky, Stanislav Dvořák

Jiný pohled je název sekce karlovarského filmového festivalu, která se zaměřuje na výrazně autorské, nemainstreamové, experimentující filmy. Letos se v rámci sekce představí Holka Ferrari Dino nebo britský film Bronson, který si vysloužil označení Mechanický pomeranč pro 21. století.

Článek

„Jiný pohled jsem vymyslela v roce 1994, kdy jsme dělali festival poprvé,“ říká umělecká ředitelka festivalu Eva Zaoralová, která se při pojmenování sekce inspirovala canneským Un certain regard. Program sekce zaměřené na výrazně autorské, zásadně nemainstreamové, experimentující, low-budgetové a nezávislé filmy se původně překrýval s programem Fóra nezávislých. Nyní koexistují obě sekce dál a z Fóra nezávislých se stala sekce soutěžní, do níž jsou přednostně umisťovány filmy, které jsou předně objevné (jde o první nebo druhý film) a navíc mohou být prohlášeny za světovou nebo mezinárodní premiéru.

Ve výběru sekce Jiný pohled se letos nově objevuje i český film, Holka Ferrari Dino Jana Němce. Výjimečný formální experiment žijícího klasika českého filmu se vrací do roku 1968 a sleduje cestu tří hrdinů ze Sověty okupované Prahy na Západ. Němec tu vychází z vlastních zážitků, z cesty, kterou podnikl v srpnu 1968, aby západním televizím předal unikátní filmový materiál z ulic okupované Prahy. Podle Evy Zaoralové Holka Ferrari Dino duchu sekce Jiný pohled zcela odpovídá. „Film je vyroben nezávislou produkcí a tvůrcův pohled na zvolené téma je výrazně autorský, originální, naprosto mimo všechny kinematografické trendy.“

Filmy Jiného pohledu pocházejí i z exotičtějších destinací. Indonéské Blind Pig Who Wants to Fly do centra jednoduchého příběhu staví ostrakizovaného Indonésana čínského původu, dotýká se i otázek homosexuality a obecného ponížení. Jiný pohled nabídne i neokázalý debut Zero Bridge. „Režisér tu s maximální autenticitou, které dosahuje hlavně obsazením neherců, ukazuje skutečnou tvář současného Kašmíru,“ říká dramaturgyně Lenka Tyrpáková o příběhu dvou mladých lidí toužících po lepším životě.

Filmy Jiného pohledu pocházejí i z exotičtějších destinací. Indonéské Blind Pig Who Wants to Fly do centra jednoduchého příběhu staví ostrakizovaného Indonésana čínského původu, dotýká se i otázek homosexuality a obecného ponížení. Jiný pohled nabídne i neokázalý debut Zero Bridge. „Režisér tu s maximální autenticitou, které dosahuje hlavně obsazením neherců, ukazuje skutečnou tvář současného Kašmíru,“ říká dramaturgyně Lenka Tyrpáková o příběhu dvou mladých lidí toužících po lepším životě.

Přestože větší část sekce Jiný pohled tvoří filmy vybrané ze stovek DVD zaslaných do pražských kanceláří MFF KV, nebudou v ní chybět ani pozoruhodné snímky z významných festivalů. Na Berlinale bodoval turecký My Only Sunshine s outsiderskou hrdinkou, která žije v zapomenuté čtvrti tureckého Istanbulu. Mexický Parque vía vypráví o agorafobickém hlídači opuštěného domu a vyhrál řadu mezinárodních ocenění, v čele se Zlatým leopardem z festivalu v Locarnu. Chilská The Maid si hned dvě ceny odnesla z festivalu v Sundance.

Sumisté z Izraele

Jiný pohled i letos nabídne hned několik filmů, které aspirují na to, aby se staly festivalovými hity. Norský Sever, držitele dvou cen z Berlinale, doporučuje programová ředitelka festivalu Julietta Sichelová: "Skvělé antidepresivní off-road movie nás zaujalo už ve fázi scénáře,“ říká. „Film o dlouhém putování tlouštíka na sněžném skútru, v němž se například dozvíte, jak lacino konzumovat alkohol s pomocí tampónu přilepeného k holé lebce, má velkou šanci stát se diváckým hitem sekce." Diváci se mohou těšit i na A Matter of Size, sofistikovanou komedii o čtyřech tlustých Izraelcích, kteří se vzdají své diety, a rozhodnou se stát zápasníky sumo.

Britský Bronson inspirovaný skutečným příběhem zas vypráví o muži, který za mřížemi strávil přes 30 let a svou slávu postavil na urážkách a týrání dozorců. „Je to jeden z nejdiskutovanějších filmů letošního roku, který si okamžitě vysloužil přezdívku Mechanický pomeranč 21. století,“ říká dramaturg Karel Och, pro něhož je Bronson největším objevem letošního Sundance. „Soundtrack s kusy od Richarda Wagnera nebo Pet Shop Boys doprovází originální a nekompromisní explozi stylu, která překvapí v každém záběru,“ láká diváky na ojedinělý filmový zážitek.

Reklama

Výběr článků

Načítám