Podle soudu tomu mohli zaměstnanci SŽDC zabránit, kdyby si důsledně plnili pracovní povinnosti, odsouzení ale pochybení popírají. Rozsudek zatím není pravomocný. Soud trojici potrestal za obecné ohrožení z nedbalosti.

Vedoucí vyškovského provozního úseku SŽDC Vladimír Kuřátko a vrchní mistr Jiří Štefan dostali 30 měsíců vězení s podmíněným odkladem na dva roky. Vrchní mistr Arnošt Matoušek dostal 20 měsíců vězení s podmíněným odkladem na dva roky. Další dva pracovníky SŽDC, kteří byli také podezřelí z obecného ohrožení, soud viny zprostil. Proti rozsudku se na místě odvolal Kuřátko, kauzou se proto bude zabývat Krajský soud v Brně.

Vykolejilo 13 vagónů

Ze soupravy vykolejilo kvůli povoleným šroubům držícím koleje na pražcích 13 z 25 nákladních vagónů. Škoda byla vyčíslena na 4,7 miliónu korun. Nehoda se stala na rušné železniční trase mezi Brnem a Olomoucí. V době neštěstí projížděl vlak kritickým úsekem rychlostí 85 kilometrů v hodině.

Pracovníci SŽDC měli podle žalobce Radka Hůlky nařídit snížení rychlost na trati. "Strojvedoucí jim několik dní předem hlásili, že úsek není v pořádku. Je velkým štěstím, že vykolejil nákladní vlak a nehoda se obešla bez mrtvých a zraněných. Mohl vykolejit osobní vlak nebo rychlík," řekl Hůlka.

Ze znaleckého posudku vyplývá, že 99 procent šroubů u Topolan bylo povolených. Neštěstí se stalo v době veder, kdy se na více místech republiky zdeformovaly koleje. Souprava, kterou tvořilo 25 prázdných vagónů na uhlí, se při nehodě na Vyškovsku roztrhla a vykolejené vozy se převrátily.