Hlavní obsah

Splnil jsem pokyn, říká výhybkář o srážce vlaků u Horažďovic

Právo, Patrik Biskup

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jak se signalista z Horažďovic vyrovnává s tím, že poslal dva vlaky proti sobě a způsobil velký železniční karambol? Jestli čekáte sklíčeného člověka, který zpytuje svědomí, mýlíte se. Naopak. Dvaapadesátiletý Antonín Š. působí celkem sebejistě.

Foto: Patrik Biskup, Právo

Srážka vlaků u Horažďovic

Článek

Jediné, co je však ochoten říci k nehodě ze 4. srpna, kdy přehodil výhybku přímo pod jedoucím vlakem, přičemž dva jeho poslední vagóny vykolejily a narazily do rychlíku stojícího na druhé koleji, je to, že pouze splnil pokyn.

Ten měl dostat od výpravčího stanice. „Když vám řekne, ať... No prostě já se teď vyjadřovat nechci. Běží vyšetřování, až skončí, rád se s vámi o tom pobavím. Dostal jsem jasné instrukce od advokáta, abych o tom s nikým nemluvil. Nechce ani žádné rozhovory s novináři,“ uvedl výhybkář.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Z jeho reakcí na otázky reportéra Práva ale bylo patrné, že má k tomu co říci, občas i něco naznačil. „Ne, ne. Fakt ze mě už nic nedostanete. Ještě bych si mohl nějak zavařit. Počkejte, až to policie uzavře,“ odmítl být konkrétní.

Nehodu prý viděl až večer v televizi. Souhlasně přikývl na konstatování reportéra Práva, že její následky nebyly naštěstí tak tragické s ohledem na to, jak hrůzostrašně to na místě vypadalo.

Vyšetřování pokračuje

Ani se škodou, která je v řádu miliónů, si nemusí příliš lámat hlavu. „Na takové případy jsem pojištěný,“ dodal muž, který si ještě přivydělává jako malíř pokojů a má na to i živnost.

Podle náměstka generálního inspektora Drážní inspekce Jana Kučery vyšetřování neskončilo.

„Ze zákona na to máme půl roku, obvykle se s tím vypořádáme do čtyř měsíců,“ sdělil Kučera. Potvrdil, že volnost tratě musí zkontrolovat výpravčí.

„Jestli tedy signalista tvrdí, že není jeho povinností zjišťovat, jestli je na výhybce vlak, tak se hájí dobře,“ pokračoval Kučera.

Podle něho by signalista pochybil v případě, kdyby se mu prokázalo, že viděl anebo mohl vidět vlak na výhybce, a přesto ji přehodil. „Už ale víme, že výhybku měl mimo dohled,“ sdělil dále Kučera.

V době nehody nefungovala automatika a výhybky obsluhoval člověk. „Výpravčí neměl k dispozici údaje o tom, zda je výhybka volná. Musí to ale zjistit jinou cestou. Například počkat, až vlak dojede do další stanice, nebo zavolat strojvedoucího. Mohl tam taky třeba poslat podívat se signalistu,“ uzavřel Kučera.

V obou vlacích cestovalo přes dvě stě pasažérů, patnáct jich záchranáři převezli do nemocnic se středně těžkým zraněním. Policie nehodu vyšetřuje jako podezření z trestného činu obecného ohrožení. Nikoho zatím neobvinila.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám