Jak se dozvídám, dosavadní zkušenosti policistů s chováním řidičů jsou zde zatím spíše pozitivní. I když, jak se později přesvědčujeme, některým nejvyšší povolená rychlost, osmdesátka, nestačí. „Vzhledem k hustotě provozu, který na dálnici panuje, zde vznikají kolony, ve kterých se extra rychle ani jet nedá. A je jedno, jestli je všední den, nebo svátek. Kamióny kromě neděle od 13 do 22 hodin jezdí nepřetržitě,“ konstatoval Portl.

Jak dodal jeho kolega, právě s řidiči kamiónů je to někdy obtížné. „Vědí, že jim každý raději uhne. Ostatně je dost svátečních řidičů, kteří právě v místech s omezeným průjezdem kvůli opravám zmatkují a ztrácejí nervy, když jedou v těsné blízkosti při souběžné jízdě vedle těchto kolosů. Takovým bych doporučil, aby se místy užším jízdním pruhům raději vyhnuli a našli si jinou objízdnou komunikaci,“ řekl Štefke.

Pokuta není nikdy příjemná, ale podle policistů se hádá či rozčiluje jen málokterý řidič.

Dálnice D1 z pohledu policejního vozu

FOTO: Miroslav Homola, Právo

Mezitím policisty při cestě z Velké Bíteše zpět na Brno zaujal řidič fordu. V úseku s osmdesátikilometrovým omezením mu vestavěný radar spojený s kamerou naměřil 130. To ale není všechno. Rychle dojížděl postarší felicii. Jakmile se objevila skulina mezi šňůrou náklaďáků v pravém jízdním pruhu, předjel ji zprava.

Jízda bez dálniční známky se nevyplatí 

To už se za ním ale rozezněla policejní siréna a blikal maják. Ještě to trvalo pár kilometrů, než řidiče hlídka svedla na bezpečné místo z dálnice, a pak došlo k poslednímu překvapení. Muž, který spěchal do práce v Brně z Nového Města, neměl na svém autě ani dálniční známku.

„S předjížděním zprava se setkáváme v takovém provozu skutečně zřídka. A jízda bez známky se nikomu nevyplatí nejen kvůli pokutě, ale především proto, že pokud by došlo k nějaké události, pak by měl takový řidič problémy s nárokováním škody u pojišťovny,“ vysvětlil Portl.

Pokuta není nikdy příjemná, ale podle policistů se hádá či rozčiluje jen málokterý řidič.

Jedna z kontrolovaných řidiček

FOTO: Miroslav Homola, Právo

Řidič neprotestoval. Za dva tisíce pokuty vyšel ještě lacino. Obdobně přijal pokutu Ukrajinec s autem s německými značkami. Za překročení rychlosti o 37 km platil kartou prostřednictvím mobilního terminálu také dva tisíce.

Nejrizikovější místo u Komárova

Podle policistů je stále více řidičů, kteří placení pokut kartou využívají. Naopak těch, kteří by se hádali či byli agresívní, je minimum. Podle policejního ředitele jihomoravské správy Leoše Tržila, který je dopravním expertem, je nyní nejrizikovějším místem dálnice opravovaný úsek na křížení D1 a D2 na Bratislavu v okolí brněnského Komárova.

„Medializace oprav u Beranova či Velké Bíteše myslím také způsobila, že někteří řidiči, kteří nemusí po dálnici jet, se těmto místům vyhýbají. K rekonstrukci D1 ve směru na Vysočinu jsem celkem optimistický. Mimo jiné i proto, že zmíněným rizikovým místem křížení u Brna projíždí asi 75 000 aut denně, kdežto průjezdnost u Jihlavy je zhruba čtyřicet tisíc,“ řekl.

„Bohužel řidiči si často kolony vytvářejí sami. Například tím, že zbytečně sjíždějí hodně dlouho dopředu do jednoho pruhu, i když mají před sebou ještě i kilometr dvou pruhů,“ dodal Tržil.

Kvůli opravám na dálnici se změnila i teritoriální působnost policistů, kteří nyní zajíždějí z Brna i do části kraje Vysočina. Policie už také připravuje kontroly v obcích, kudy mohou jezdit během oprav dálnice hlavně kamióny. Zvažují se i legislativní úpravy tak, aby byla nákladní doprava v některých rizikových obcích – mimo místní – zcela vyloučena.

Když jsme končili naši kontrolní čtyřhodinovou jízdu, čtyři přestupky, které zaznamenali policisté v rizikových úsecích D1, jsou podle jejich slov běžným průměrem na české dálnici.