„IT pracovník během víkendu zjistil, že poskytovatel mobilních služeb zablokoval používání jejich ústředny,“ uvedla mluvčí hradecké policie Ivana Ježková a dodala, že policie proto upozorňuje na riziko, které aktuálně hrozí právnickým i fyzickým osobám užívající tyto ústředny.

Kriminalisté pracují s několika verzemi, jak k útoku došlo. Prověřují také možnost, že upgrade potřebný ke správnému fungování ústředny byl neznámým pachatelem „infikován virem“. „Ten pak v tomto případě čeká na vhodný okamžik, což bývají právě víkendové dny, kdy dohled nad fungováním ústředny nebývá zajištěn tak intenzivně jako v pracovní dny. Po té začne pracovat ve prospěch pachatele nebo pachatelů. Vzhledem k technologické náročnosti využívání roamingu pro volání do zahraniční a ze zahraniční ho ale bude velmi složité vystopovat,“ dodala Ježková.

Nejde o první případ

V rámci České republiky se nejedná o první případ, nikdy ale vzniklá škoda nebyla tak vysoká. Opatření, která je možné přijmout, závisí samozřejmě na provozovateli ústředny. Nejjednodušší a přitom efektivní bývá například smluvně zakotvený maximální povolený finanční limit na čerpání. Jakmile je z jakéhokoliv důvodu překročen, služba je automaticky zablokována. Neméně důležitý je i pravidelný dohled nad výpisem realizovaných spojení.

„V případě jakýchkoliv pochybností nebo nestandardních signálů je potřeba okamžitě kontaktovat poskytovatele služeb a transakce ověřit. Nevylučujeme, že by mohl být útok“ směřovaný i na jiné typy ústředen,“ varovala Ježková.