Poslanci a dopravnímu expertovi Stanislavu Humlovi to v zásadě nevadí.

„Svícení vpředu zvýrazňuje přijíždějící auto, což je zejména pro chodce na přechodu velmi důležité. Auto, které se vzdaluje, ale už chodci ani řidiči vnímat nemusejí, není to pro jejich bezpečnost podstatné. Nesvítící koncová světla proto při dobré viditelnosti nevadí,“ uvedl.

Řidiči velmi často zapomenou přepnout

Naopak skutečným problémem podle Humla je, že mnozí řidiči při zhoršené viditelnosti, třeba když začne pršet, nepřepnou denní světla na standardní osvětlení vozidla, při němž jsou zapnuta i koncová světla. Pokud tak řidič neučiní, může tím už skutečně ohrozit ostatní účastníky provozu.

Že jde o častý přestupek, potvrzuje i Veronika Hodačová z Policejního prezídia ČR: „Policisté se s tím setkávají denně. Řada řidičů si neuvědomí, že snížená viditelnost vyžaduje již použití potkávacích, případně jiných světel (mlhová a podobně) a že je jejich vozidlo v provozu méně viditelné. Za porušení povinností souvisejících se svícením, mohou policisté na místě uložit pokutu do 2000 Kč. Přestupek lze ale řešit i domluvou.“

Jak upřesnil Martin Novák z tiskového odboru ministerstva dopravy, používání světel pro denní svícení je v ČR povoleno zákonem č. 361/2000 o provozu na pozemních komunikacích. Nutná je ale homologace. Amatérské dodatečné úpravy osvětlení při technické kontrole vozidla neprojdou.

Zákon č. 361 prošel několika novelizacemi a ta zatím poslední je v platnosti od loňského 1. srpna. Pokud jde o svícení, přinesla novela jedinou změnu – za porušení ustanovení o osvětlení vozidla už není udělován jeden trestný bod. Pokuty ovšem zůstávají.