Letošní státní maturitní test z matematiky, zvaný bůhvíproč „didaktický“, se spíš povedl, než nepovedl.

Autoři sice pokračují v tradiční úchylce – napálit první příklad lehce nezvyklý, lehce nejasný a lehce těžký. Asi aby si maturanti procvičili nervy, ztratili nějaký cenný čas a zdravě asertivně pracovali.

Nicméně v souhrnu byl test sice o něco těžší než loňský, ale celkem vyvážený a ověřující středoškolské znalosti. Jeho výsledky se dají brát vážně.

Každý čtvrtý student dostal (dostane) pětku. Mají naprosto nedostatečné matematické znalosti a dovednosti. Vzhledem k tomu, že se dvě třetiny maturantů matematice vyhnuly a maturovaly raději z angličtiny – troufám si odhadnout, že v celém maturitním ročníku je nedostatečně vzdělaných ne čtvrtina, ale spíše polovina studentstva.

Můžeme počítat dál. Máme mnoho škol, kde tradičně odmaturují všichni nebo takřka všichni. To ale znamená, že máme i stejně škol, kde neodmaturuje polovina uchazečů. To není matematický příklad, to je realita. Letošní výsledky jsou o něco horší než loni, a loni byly školy se 70%, 60% či 50% neúspěšností.

A co se stalo?

TV Nova odvysílala v hlavních zprávách jednu reportáž. Na pár odborných portálech někdo něco napsal. Ale co se stalo reálně? Co se stalo s těmi školami produkujícími „NIC“? A co se stalo se školami, kde se loni podvádělo?

Taky nic.

Ministr reagoval plánem nově vyškolit učitele matematiky. To je hezké, koncepční a bude to trvat do roku 2020, což pan Chládek už nebude ve funkci.

Ale co se stane s těmi školami teď? Máme obrovský přebytek středních škol. Ty slabé (zpravidla také nenaplněné) velmi ukrajují celkový rozpočet, tedy ubírají peníze školám kvalitním a žádaným.

Ty slabé školy nic nevytvářejí! Trochu snižují nezaměstnanost (učitelé), spalují v zimě uhlí či plyn (Bakala či Putin mají radost), část omladiny neběhá dopoledne po ulici, ale vyskytuje se v jakési budově. Ale z 60–70 % produkují velké nic. Propadlíky. Každý z propadlíků stál daňového poplatníka zhruba 50 tisíc korun ročně, tedy 200 tisíc korun za studium. A většinu z nich budeme platit dál, protože zaměstnavatelé na takové absolventy asi frontu stát nebudou.

Státe, přestaň ve školství vymýšlet nové a nové reformy, koncepce, zákazy automatů na pití a další „hodnotné“ změny. Začni normálně pracovat. Začni redukovat přebujelou síť středních škol systémově od slabých a prázdných. Začni dávat větší zodpovědnost ředitelům úspěšným, dosahujícím výsledků.

Mám trochu obavu, že v celém resortu školství, mládeže a tělovýchovy se to zatím zdařilo jen u seniorské hokejové reprezentace. Ale aspoň něco.