„Firmy v Česku dávají stále přednost personálním agenturám. Podle našeho průzkumu si vybírají personální agenturu v 71 procentech z důvodu nedostatku kvalitních životopisů, ve 37 procentech kvůli tomu, že jim agentura ušetří čas s hledáním kandidátů, a ve 25 procentech proto, že agentury mají více možností, jak kandidáty oslovit. Firmy hledající zaměstnance prostřednictvím sociálních sítí využívají především Facebook a LinkedIn, ostatní sítě jen minimálně,“ vysvětluje Olga Hyklová, majitelka a výkonná ředitelka společnosti AC Jobs.

Další výhodou agentur je schopnost okamžitě reagovat na požadavky firmy

Největší české personální agentury mají v hledáčku několik set specialistů, převážně z oblasti informačních technologií a manažerů. Co do počtu zaregistrovaných lidí sice sociální sítě vedou, při obsazování specializovaných či řídicích pozic má však kvalita vždy přednost před kvantitou. V případě hledání vrcholových manažerů tak firmy v Česku stále nejvíce věří personálním agenturám.

Znají místní prostředí

„Služby, které personální agentury nabízejí, jsou v České republice na velmi vysoké úrovni. Navíc pro zahraniční investory, kteří přicházejí do České republiky, jsou jejich služby nepostradatelné. Agentura má detailně zmapované prostředí konkrétní země a je schopna sestavit celý tým od nižších pracovních pozic po vedení nové pobočky. V tomto ohledu nejsou sociální sítě schopny personálním agenturám konkurovat,“ zdůrazňuje Hyklová.

Další výhodou agentur je podle ní schopnost okamžitě reagovat na požadavky firmy. Například, pokud odejde specialista, je možné ho téměř okamžitě nahradit dočasným zapůjčením, případně je možné takto poskytnout i celý tým. „Sociální sítě nejsou schopny pružně reagovat na změny trhu, poptávku po daných profesích ani na vývoj platových podmínek v dané zemi,“ připomíná Hyklová.

Sítě se rychle mění

Očekávání personalistů, že díky sociálním sítím se jejich práce zjednoduší, se nenaplnila. Prostředí sítí se totiž velice rychle mění, a je tak třeba s nimi pracovat denně, což na náročných personalistických pozicích často není možné. Spoustu času stojí podle Hyklové nejen naučit se vyhledávat na LinkedIn nové pracovníky, ale také s nimi správně komunikovat.

„Další problém nastává, začne-li firemní personalista oslovovat lidi od konkurence. Pokud kontaktování nového zaměstnance neproběhne profesionálně, může personalista napáchat víc škody než užitku. Může například konkurenci nechtěně vyzradit, s jakými pozicemi má jeho firma problémy, co dalšího chystá nebo jaké mzdy a benefity nabízí. Stará-li se o nábor personální agentura, vše probíhá diskrétně. Na pohovor pak už dorazí jen uchazeči, kteří mají o danou pozici skutečný zájem,“ vysvětluje Hyklová.

Úspory se nekonají

Orientace na sociální sítě nepřinesla ani k očekávané finanční úspory. LinkedIn je zpoplatněn, licence stojí poměrně dost peněz – ceny se pohybují i kolem čtvrt miliónu korun. Firmy musí navíc platit lidi, kteří se sociálními sítěmi pracují.

„I personální agentury samozřejmě využívají sociální sítě. Využívají je ale pouze jako doplňkovou, nikoli hlavní službu. Podstatné je, aby agentura měla nakoupené potřebné licence, protože pokud je nemá, je v podstatě jen v uživatelské pozici a k mnoha kontaktům se ani nedostane,“ zdůrazňuje Denisa Ondrušová, specialistka na LinkedIn ve společnosti AC Jobs.

Doména mladých mužů

Na LinkedIn jsou podle ní v Česku zatím přihlášení většinou muži – tvoří 60 procent registrových. Sítě jsou navíc doménou hlavně mladších uživatelů, nejvíce jich je v Česku ve věku mezi 25 a 40 lety.