Pro tisíce žáků středních škol nastává období, kdy se musí rozhodnout pro svou budoucí profesi. Jen zlomek z nich si ale vybere technický obor. Většina mladých touží být spíše ekonomy nebo manažery. V Česku přitom chybějí lidé napříč technickými obory.

Trh práce hledá techniky

„Technické obory studuje kolem 35 procent středoškoláků, pokud se rozhodnou ve studiu pokračovat, zájem o techniku a informační technologie má už jen 22 procent z nich. Na žebříčku popularity obsazují první příčky manažerské, ekonomické a humanitní obory. Přitom největší šance na trhu práce mají právě absolventi technických a IT oborů,“ tvrdí Olga Hyklová, majitelka a výkonná ředitelka společnosti AC Jobs.

Zažitá dogmata přežívají

K nejlukrativnějším oborům v České republice patří informační technologie – průměrná měsíční mzda absolventů Českého vysokého učení technického v Praze se pohybuje kolem 35 tisíc korun. Odborníků je ale právě v tomto oboru nedostatek, v Česku by se jich uživilo dvakrát tolik.

„Nezájem o technické obory je obecně možné připsat tomu, že řada studentů je má spojené s nižším finančním ohodnocením. Studenty rovněž neláká manuální nebo fyzicky náročná práce, přednost dávají kancelářím. Zažité dogma nízkého platu už ale dávno neplatí. Nedostatek pracovních sil v technických oborech nutí firmy zvyšovat zaměstnancům platy a zlepšovat pracovní podmínky. Naopak největší problém najít práci ve svém nebo alespoň příbuzném oboru mají absolventi humanitních škol,“ vysvětluje Martina Látalová, obchodní ředitelka společnosti AC Jobs.

Brigády mimo obor studia

Podle průzkumu agentury AC Jobs téměř 70 procent vysokoškoláků věří, že budou pracovat v oboru, který vystudovali. „Řada studentů už pracuje během studia, průměrně si vydělají kolem 7,5 tisíce korun za měsíc. Ve čtyřiaosmdesáti procentech se jedná o brigády (většinou mimo studijní obor), pouze pět procent studentů nepracuje vůbec. Problémem pak je, že na přijímací pohovory týkající se jejich budoucí práce chodí uchazeči s prakticky nulovou praxí. Přitom pracovní zkušenosti získané už během studia jsou důležité pro šestašedesát procent firem,“ upozorňuje Hyklová.