„Výrazným firemním trendem je budovat lektorskou základnu z vlastních lidí a kupovat si pouze okrajově to, co neumějí. Týká se to zejména školicích oddělení velkých společností,“ potvrzuje lektorka Olga Medlíková, specializující se právě na školení školitelů.

Umění předat své znalosti

Školení tak v dnešní době častěji vedou kolegové ve firmách na seniorských pozicích. S tím však souvisí i jeden závažný problém. „Ačkoli mají přednášející pracovníci rozsáhlé znalosti a dlouholetou praxi, často tyto znalosti neumějí předat dál. Právě proto je nutné, aby sami prošli školením a naučili se své vědomosti a znalosti předávat poutavou formou svým kolegům,“ připomíná Medlíková.

Centra stojí milióny

Současným trendem je rozvoj systému následného vzdělávání, a to jak u vlastních pracovníků a partnerů, tak u klientů. Stále častějším jevem je zakládání vlastních vzdělávacích středisek. Investice do vybudování vlastních vzdělávacích center přitom nejsou v žádném případě zanedbatelné a celkově se v Česku pohybují v miliardách korun ročně. Významnou roli hraje i skutečnost, že stát motivuje zaměstnavatele ke vzdělávání svých pracovníků daňovým zvýhodněním.

Vzdělávání je nutností

V rámci udržení konkurenceschopnosti na trhu je totiž vzdělávání zaměstnanců nutností. „Dle mého názoru je v dnešní době na trhu nepřeberné množství vzdělávacích institucí, které nabízejí nejrůznější druhy školení, a to včetně specializovaných. I ve vzdělání však platí, že úroveň poskytovaných služeb bývá různá. A zde vidím prostor pro vzdělávací střediska, v nichž zkušení kolegové předávají znalosti těm méně zkušeným,“ říká Aleš Kratochvíl, zástupce ředitele Soukromé střední školy výpočetní techniky Praha (SSŠVT).

Školení šitá na míru

Zaměstnanci preferují školení, jež jsou jim takzvaně šitá na míru. Tedy ta, která přesně cílí na vykonávanou profesi a u nichž je pravděpodobné, že určitou část informací skutečně využijí v oboru. Pokud jde o takzvané měkké manažerské dovednosti, zájem je právě o lektorské dovednosti, komunikaci, řešení konfliktů a vyjednávání s klientem.