Školy mohou část peněz využít na vybavení učeben a specializovaných dílen a 60 procent sumy musí využít na vlastní projekty, které navíc střední školy propojují se základními.

Posílí prezentaci vlastních produktů

Například Střední odborné učiliště v Horkách nad Jizerou využije dotace na pořádání přírodovědných dní, kde prezentují vlastní výpěstky a výrobky. Žáci základních škol chodí spolu se studenty učiliště do dílen na kroužky, například na chovatelský, kde se zabývají chovem koní či včel.

„Hodně atraktivní pro děti ze škol je možnost vyzkoušet si i různé zemědělské stroje a mechanizaci,“ ukazoval ředitel učiliště Vratislav Morava na učně, který asistoval menšímu žákovi při práci s nakladačem a společně se učili ho ovládat.

Děti se seznámí s budoucí školou

Propojení základních a středních škol na této úrovni je užitečné pro menší děti, které si tím „osahají“ prostředí školy, kam by mohly v budoucnu chodit. Učiliště a střední školy tím naopak získávají potenciální studenty.

Učiliště v Horkách chce v rámci projektu také využít peníze na vytvoření naučné stezky Pojizeřím v okolí školy nebo na budování muzea s historickou zemědělskou technikou a také na stáže a výuku pedagogů nebo na tvorbu vlastních cizojazyčných slovníků pro výuku technických a přírodovědných předmětů.

Bez evropských dotací by to nešlo

„Bez projektů a evropských dotací je prakticky nemožné chod školy udržet, znamenalo by to jen živoření. V současné době jsme zapojeni do čtyř evropských projektů,“ dodal ředitel Morava, jehož učiliště se specializuje na gastronomii v učebních oborech cukrář či kuchař, číšník, na cestovní ruch a také na podnikání v zemědělství.

Je to poslední škola v kraji, kde stále existuje obor zemědělec-farmář. Kromě zmíněného učiliště se podle koordinátorky Jany Bohatové do projektu zapojují například zemědělská škola v Benešově, průmyslovky v Čáslavi, Kladně, Mladé Boleslavi, Vlašimi a v Rakovníku.