Článek
„Přijímat zaměstnance i na jinou než klasickou denní osmihodinovou pracovní dobu se firmám vyplatí více než jen jako dobrý bonus pro zaměstnance. Umožní jim to totiž lépe koordinovat provoz a snížit náklady. Zaměstnanec je navíc spokojený a v mnoha případech i vděčný, že mu zaměstnavatel vyšel vstříc,“ vysvětluje ředitelka útvaru zaměstnaneckých benefitů ING Pojišťovny Kateřina Štěrbová.
Částečná práce z domova šetří provozní náklady na zaměstnance a umožňuje lepší rozložení pracovních povinností
Těchto plusů si je podle ní vědomo 40 % firem, které alternativní úvazky nabízejí právě kvůli zvyšování efektivity. „Po alternativních úvazcích jako zaměstnanecké výhodě ale obecně stoupá poptávka, stejně jako po dlouhodobých benefitech typu vzdělávání a příspěvku na životní pojištění,“ dodává Štěrbová.
Zájem mají hlavně mladí rodiče
Stoupající zájem o alternativní úvazky zaznamenaly firmy v posledních letech především mezi rodiči na rodičovské dovolené (64 %) a rodiči s malými dětmi (61 %). U čtvrtiny společností se alternativní úvazky rozmáhají nejvíce mezi studenty a seniory.
„Studenti i senioři mají znevýhodněné postavení na trhu práce. Kromě předsudků ohledně zkušeností a pružnosti také kvůli ochotě nebo možnosti pracovat 40 hodin týdně. Pro obě skupiny jsou tak lákavé především krácené úvazky a dohody o provedení práce, které jim dávají možnost přizpůsobit pracovní zapojení momentálnímu životnímu tempu,“ vysvětluje Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR pro hospodářskou politiku a konkurenceschopnost.
Home office jen na část úvazku
Nejatraktivnějším alternativním úvazkem je tzv. pružná pracovní doba, kterou nabízí 71 % firem. Řada podniků ji však jako benefit nedefinuje.
S dohodou o pracovní činnosti nebo provedení práce se lze setkat u 48 % podniků, krácený fixní úvazek nabízí 43 % společností. Nabídku doplňuje u 42 % firem i možnost pracovat z domova, na celou pracovní dobu ji ale umožňuje jen 9 % zaměstnavatelů.
„Částečná práce z domova šetří provozní náklady na zaměstnance a umožňuje lepší rozložení pracovních povinností. Na druhou stranu zaměstnavatel ztrácí kontrolu nad tím, co přesně a kdy zaměstnanec dělá, což může být překážkou pro její širší zavedení,“ vysvětluje Radek Špicar.
O průzkumu
Průzkum Zaměstnanecké benefity 2013 ING Pojišťovny a Svazu průmyslu a dopravy ČR probíhal v červenci 2013 elektronickou formou na www.employeebenefits.cz. Již sedmé vlny průzkumu se zúčastnilo 155 společností ze všech krajů České republiky.