Hlavní obsah

Poradna: Může zaměstnavatel chtít, abych byl na telefonu 24 hodin denně?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Služby dostupné 24 hodin denně / 7 dní v týdnu – hit mnoha firem, který ale s sebou přináší otázku, jak takové služby nastavit, aby byli spokojení nejen zákazníci, ale také zaměstnanci? Mohou vůbec zaměstnavatelé po zaměstnancích požadovat, aby byli kdykoliv k dispozici a mohli začít pracovat, kdyby se na ně například obrátil zákazník.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Ilustrační foto

Článek
Pracuji v IT firmě, kde po nás zaměstnavatel chce, abychom i po práci byli na příjmu a uživatelé nás v případě potíží mohli kdykoliv kontaktovat. S kolegy se střídáme po týdnu, takže když na mě přijde řada, celý týden držím noční služby na telefonu a mailu. Nevadí mi to, ale občas někdo volá třeba pětkrát za noc, takže se vůbec nevyspím a jsem potom unavený. Dá se s tím něco dělat?

Připravenost k výkonu práce mimo pracoviště

Doba, kdy je zaměstnanec mimo pracoviště (např. v místě svého bydliště) připraven k výkonu práce podle pracovní smlouvy, se považuje za pracovní pohotovost. Pokud zaměstnavatel během pracovní pohotovosti nařídí zaměstnanci práci, pracovní pohotovost se přeruší, protože jde o samotný výkon práce. Po dokončení této nařízené práce běh pracovní pohotovosti dále pokračuje.

Je třeba zdůraznit, že zaměstnavatel může pracovní pohotovost nařídit pouze v případě, že se tak se zaměstnancem předem dohodne – ať už v pracovní smlouvě nebo ve zvláštní dohodě o pracovní pohotovosti.

Povinná doba odpočinku

Samotná pracovní pohotovost se považuje za dobu odpočinku. Pokud však v rámci pohotovosti dojde k výkonu práce, odpočinek se přeruší. Kvůli riziku náhlé práce tak musí zaměstnavatel při rozvrhování pracovní pohotovosti přihlédnout zejména k tomu, aby dodržel podmínky řádného odpočinku zaměstnanců – a to současně (a) odpočinku mezi dvěma směnami a (b) odpočinku v týdnu.

a) Nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami musí činit nejméně 12 hodin, výjimečně ho lze zkrátit až na 8 hodin (avšak pouze za podmínky, že se následující odpočinek o dobu tohoto zkrácení prodlouží).

b) Nepřetržitý odpočinek v týdnu je stanoven na nejméně 35 hodin, který je možné zkrátit až na 24 hodin (ale pouze tehdy, pokud se následující odpočinek o dobu tohoto zkrácení prodlouží).

Pokud máte směny rozvržené např. od 9 do 17.30 h, je nezbytné, abyste měl v době od 17.30 do 9 h dalšího dne zaručen alespoň osmihodinový odpočinek v kuse. Během těchto 8 hodin nesmíte konat práci, tedy ani zvedat telefony a radit zákazníkům. Držet pracovní pohotovost v této době sice můžete, ale vzhledem k tomu, že de facto nesmíte konat práci, postrádá taková pohotovost smysl. Navíc váš následující odpočinek bude muset být prodloužen o 4 hodiny, tedy na 16 hodin.

Shrnutí

Zaměstnavatel je oprávněn nařídit zaměstnanci pracovní pohotovost, pokud se s ním na možnosti nařídit mu pracovní pohotovost dohodne. Pracovní pohotovost by však měla být zaměstnanci stanovena tak, aby byl dodržen jeho minimální nepřetržitý odpočinek mezi směnami / v týdnu.

V případě, že zaměstnavatel určí zaměstnanci pracovní pohotovost například na každou noc po celý týden, pak hrozí, že případný výkon práce během pracovní pohotovosti přeruší jeho nepřetržitý odpočinek, který tak nebude dostatečně dlouhý (minimálně 8hodinový). I kdyby došlo pouze k zákonnému zkrácení prvního odpočinku na 8 hodin, další odpočinek pak musí být prodloužen a tím de facto během další noci výkon práce znemožněn.

Doporučujeme obrátit se na vašeho zaměstnavatele a vysvětlit mu problematiku nepřetržitého odpočinku mezi směnami a navrhnout mu, zda se během noci nemohou zaměstnanci v držení pracovní pohotovosti vystřídat nebo minimálně držet pracovní pohotovost každý druhý den. Pokud zaměstnavatel nebude chtít zákonné předpisy dodržovat, budete nuceni obrátit se na inspektorát práce, popřípadě během nepřetržitého odpočinku telefon vypnout a vyspat se.

Odpovídaly  Nataša Randlová a Lucie Hořejší z advokátní kanceláře Randl Partners, člen Ius Laboris

Reklama

Související témata:

Související články

Poradna: Podmínky agenturního zaměstnávání

Agenturní zaměstnávání představuje v současnosti oblíbený trend tzv. flexibilního zaměstnání – proto se s ním často setkávají sezonní pracovníci, studenti...

Výběr článků

Načítám