Článek
Počítačoví vědci Babak Saleh a Ahmed Egammal z Rutgersovy univerzity v New Jersey vytvořili pro počítače návod, jak se „dívat“ na umění. Využili internetovou databázi více než 80 tisíc obrazů a naučili počítač rozpoznávat jednotlivé barvy, určovat žánry jako portrét či krajina i konkrétní výtvarné styly.
Počítač dokonce poznal, když se v díle objevil konkrétní objekt jako člověk, kůň nebo kříž. Takto vytrénovanému stroji pak předložili k posouzení obrazy, které nikdy předtím „neviděl“.
Počítač dal do souvislosti i umělecké směry
V 60 procentech případů počítač správně určil jméno autora a ve 45 procentech trefil i výtvarný styl. Co je ovšem ještě zajímavější, při své analýze odhalil souvislosti, které běžný člověk vůbec netuší.
„Počítač měl například problém odlišit od sebe díla Camilla Pissara a Clauda Moneta – odborník ovšem ví, že oba umělci působili ve Francii na přelomu 19. a 20. století, navštěvovali stejnou výtvarnou školu, a byli dokonce dobří přátelé,“ citují vědce internetové stránky Technology Review.
Stejně tak dal počítač do souvislosti i umělecké směry, kdy jeden vychází z druhého, třeba expresionismus a fauvismus. Znalci umění by tak měli být na pozoru – za deset let už možná půjdeme se svým obrazem raději k počítači.
Může se Vám hodit na službě Firmy.cz: