Hlavní obsah

Neomezené tarify přinesly levnější volání. Operátoři ale peníze z uživatelů stejně vytáhnou

Novinky, mif, zgl

Devět z deseti rezidentních zákazníků používá neomezené tarify, se kterými operátoři přišli před dvěma roky. Není se čemu divit, za služby, které dříve vyšly klidně i na několik tisíc korun, zaplatí lidé nyní jen pár stokorun. Jak se ale nyní ukazuje, operátoři i přesto přišli na způsob, jak vytáhnout peníze uživatelům z kapes.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Prakticky všichni tři operátoři to zkoušejí přes datové tarify. Mění totiž způsob, jak se s nimi pracuje. Například T-Mobile ještě před pár týdny v případě vyčerpání datového limitu lidem internetové připojení v mobilu zpomalil. Nově jej však zcela vypne, a když se chce i přesto člověk připojit, nezbývá mu než zaplatit.

„V minulém týdnu jsme u datových balíčků a tarifů obsahujících data upravili chování internetu po vyčerpání datového limitu. Zákazníci jsou přesměrováni na tzv. aktivační stránku, kde si mohou vybrat, zda si po vyčerpání limitu dokoupí jednorázová data, provedou změnu na vyšší balíček nebo budou pokračovat v datování ve snížené rychlosti zdarma,“ uvedla na dotaz Novinek Martina Kemrová, mluvčí T-Mobilu.

Jenže tento postup se netýká všech zákazníků operátora. Ti, kteří se připojují jen příležitostně, a mají tedy nižší datové limity, si za další připojení musí zaplatit. „Po vyčerpání dat nemají aktivní volbu ‚pokračovat ve snížené rychlosti‘, a mohou si tedy po vyčerpání svého základního objemu buď navýšit datový balíček na vyšší, nebo si dokoupit data jednorázově. Jednorázové navýšení dat = 50 MB za 25 Kč, 200 MB za 100 Kč, 1 000 MB za 200 Kč. Tato změna se týká služeb Internet v mobilu na den, Internet v mobilu na týden (twist), S námi v sítích a S námi v síti,“ podotkla Kemrová.

Primárním cílem je dobrá zkušenost našich zákazníků s rychlými daty.
mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová

Ke změně podle ní přistoupil operátor kvůli samotným zákazníkům. „Primárním cílem je dobrá zkušenost našich zákazníků s rychlými daty po celou dobu využívání. Klient tedy nebude překvapen, že se mu rychlost dat sama od sebe zpomalí – a nebude mít pocit, že nízká rychlost je způsobena například problémy v naší síti,“ konstatovala mluvčí T-Mobilu.

Již z dřívějších prohlášení je zřejmé, že nespokojení uživatelé nemají nárok na vypovězení smlouvy v důsledku změny obchodních podmínek. Uživatelé se závazkem tak sice mají i jiné možnosti, jak smlouvu případně ukončit, ale zadarmo to nebude.

V opačném případě se musí se změnou datových limitů smířit. V praxi to znamená, že u vybraných tarifů nebudou moci po vyčerpání datového limitu vůbec surfovat, případně si budou muset přikoupit další internetový balíček. [celá zpráva]

O2 a Vodafone chtějí po lidech peníze navíc automaticky

V květnu změnilo svou politiku datových limitů také O2, přešlo na tzv. systém automatického dokupování dat.

„Každý zákazník O2 je o blížícím se vyčerpání základního objemu dat v tarifu jako doposud informován pomocí SMS, nově si může vybrat mezi jejich automatickou a jednorázovou obnovou. Každý zákazník si tak může zvolit, zda využije automatickou obnovu bez omezení rychlosti připojení za výhodnou cenu, či zda si nastavení jednoduše změní pomocí dvou kliků přímo z mobilu,“ řekla Novinkám Lucie Jungmannová z tiskového oddělení O2.

Stejný postup automatického dokupování dat po překročení datového limitu praktikoval už loni pro své zákazníky Vodafone. [celá zpráva]

Padla už miliónová pokuta

Kvůli tomu se dostal nejmladší tuzemský operátor do křížku s Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ). „Český telekomunikační úřad vyhodnotil automatickou aktivaci služby ‚Data nad rámec balíčku‘ ze strany společnosti Vodafone jako agresivní obchodní praktiku, za kterou jí udělil pokutu ve výši 1 000 000 Kč,“ uvedl mluvčí ČTÚ Martin Drtina.

Zástupci Vodafonu si i přesto stojí za tím, že změna byla krokem správným směrem. „Naši zákazníci potvrzují, že změna účtování dat byl krok správným směrem. Ze statistik vyplývá, že více než 3/4 zákazníků, kteří překračují svůj datový limit, využívá automatické dokoupení dat a jsou s touto formou účtování dlouhodobě spokojeni,“ uvedla na dotaz Novinek mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová.

„Těm zákazníkům, kteří s novým účtováním dat nesouhlasili, jsme dle zákona umožnili bez sankce odstoupit od smlouvy. V prvním měsíci, kdy nový způsob účtování dat reklamovali, jsme jim automatické dokoupení dat neúčtovali a pomohli nastavit způsob čerpání dat podle jejich přání,“ konstatovala Kuklová.

Ta zároveň upozornila, že rozhodnutí ještě není pravomocné. „ČTÚ ve svém rozhodnutí potvrdil, že Vodafone provedl změnu účtování v souladu se zákonem. Rozcházíme se však v hodnocení, zda se jedná o novou službu, a proto proti rozhodnutí o pokutě podáme rozklad. V tuto chvíli není rozhodnutí pravomocné,“ uzavřela mluvčí Vodafonu.

Doporučujeme postup operátora reklamovat.
mluvčí ČTÚ Martin Drtina

ČTÚ v současnosti prověřujeme kvůli novým nastavením datových limitů O2 i T-Mobile. „Zpoplatněné automatické obnovení datového limitu uplatňuje od 15. 5. 2015 vůči svým zákazníkům rovněž společnost O2. ČTÚ činí kroky před zahájením správního řízení i s touto společností,“ řekl Novinkám Drtina.

Neomezené volání v Česku

Telefónica nabídla v dubnu 2013 neomezené volání a SMS do všech sítí a připojení k internetu s jedním GB dat pod označením Free CZ za paušální poplatek 749 Kč měsíčně při úvazku na dva roky. To byla tehdy méně než poloviční cena proti dřívější nabídce.

Vodafone pak o pouhý den později přispěchal s nabídkou neomezeného volání a SMS za 691 korun měsíčně. Tato nabídka platila při závazku na 24 měsíců a obsahovala 600 MB přenesených dat. Bez úvazku pak zákazníci zaplatili 901 korun. U Telefóniky je příplatek 150 korun.

V případě T-Mobilu byla nabídka nejprve totožná s tarify od společnosti Telefónica. Firma nabídla neomezené volání a SMS do všech sítí plus jeden GB přenesených dat za 749 korun měsíčně. Později však byl navýšen datový limit na 1,5 GB.

Zákazníkům radí, aby na případné vyúčtování v jejich neprospěch podali u operátora reklamaci. „Doporučujeme z důvodu zachování práv a lhůt pro případné vedení sporného řízení postup operátora reklamovat,“ uzavřel Drtina.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám