Článek
Poslední díl Need for Speedů, který se snažil kopírovat aspoň částečně realitu, byl Pro Street. Prodejní hit to úplně nebyl, nicméně šlo o jeden z nejzábavnějších dílů celé série. Většina dalších dílů se pak vyvíjela zhruba jen rok, což bylo mnohdy na hrách znát, jelikož místy působily jen jako takové větší datadisky. V tom je ovšem Shift jiný, vyvíjen byl totiž dva roky a naštěstí je to na něm cítit. Hru jsme testovali na X-Boxu 360 a až na delší nahrávací časy vše šlapalo jako švýcarské hodinky.
Začněme s ovládáním - dobrou zprávou je pro milovníky volantů jistě to, že hra plně spolupracuje s volanty Logitechu, včetně G25ky a dokonce i G27ky, kterou asi ještě nikdo z vás nedisponuje. Rozhodně dobrá zpráva. Ti hrající hru na PS3 a X-Box 360 mohou jistě využít i standardní ovladače a hru si užijí. Nicméně znáte to, volant je volant.
Jednoduchá kariéra
Kariéra je jednoduchá a přehledná. Jste závodník, který se snaží udělat si jméno v profesionální sérii. Máte u sebe pár lidí, kteří vám radí, ale po většinu času je jen na vás, jak co bude probíhat. Budete si vydělávat peníze, získávat body a odznaky za své schopnosti a finálně se snažit zvýšit si level. Za každý takový postup získáte nějakou odměnu - tu peníze, tu auta, jindy zase menší vylepšení.
Kariéra je pak rozvržená na jednotlivé sekce, tzv. tiery. Do dalšího tieru můžete postoupit jen tehdy, splníte-li dostatečný počet jízd v předchozím tierů. Postupně s vydělanými penězi si můžete vylepšovat svůj automobil či rozšiřovat svůj vozový park. Snadné a přehledné.
Přesnost a agresivita
Zcela na začátku si zajedete testovací kolo, podle kterého hra určí vaše schopnosti a doporučí vám obtížnost. Zde si nemůžeme odpustit rýpnutí, naprostá většina aut je zcela nadměrně a zbytečně náchylná k přetáčení vozu a častému se dostávání do smyku. Děje se to i u vozů, které k tomu v reálu náchylné nejsou, což je trochu škoda.
Hra pak dále boduje dva základní segmenty vaší jízdy - přesnost a agresivitu. Přesnostní body získáváte za jízdu v ideální trase či za precizní zvládání jednotlivých zatáček. Agresivní body pak plynou z agresivního předjíždění, pošťuchování se s oponenty a mnohých dalších.
Strohý online, nesmyslný drift
Zajímavé je, že podle stylu vaší hry dostanete od hry jakýsi odznak, který si s sebou nesete i do online hry. Každý, kdo s vámi bude závodit na trase tak uvidí, jaké máte herní návyky a tomu může přizpůsobit svou jízdu. Hra vás však sama většinou hodí k podobným řidičů, jako jste vy, což bude asi zřejmě zejména hráčům jezdícím na přesnost vyhovovat. Online mód je velmi zábavný, ale zatím však velmi strohý a zasloužil by pořádné oživení, kterého se snad brzy dočkáme.
Co se zatím příliš nepovedlo, jsou driftovací závody. Automobily se totiž samy nastaví na nejvyšší možné přetáčení a jsou jednoduše neovladatelné. Ani po pořádném tréninku se nic moc nezlepší a vy můžete být jen rádi, že drifty tvoří jen miniaturní část kariéry. A chcete rychlé peníze? Skočte do rychlého závodu, zvolte Drift, nastavte ho na nejkratší délku bez soupeřů a nejkratší trať. Vyjma zkušenostních bodů si za necelou minutu přijdete na 4 000 dolarů. Takhle se vydělává rychle.
Mušky se dají přehlédnout, zábava nezmizela
Někteří nadšenci do aut přijdou s tím, že jsou u mnoha automobilů uvedeny špatné hmotnosti, koňská síla a další atributy. Ano, jsou. Hru to však nikterak neovlivní. Pravdou zůstává to, že když si hrají nové Needy na simulátor a ne arkádu, měli by si dávat lidé zodpovědní přes technické údaje větší pozor. Takový točivý moment u vozu Toyota Corolla GTS AE86 pobaví snad i úplné analfabety.
Odhlédneme-li ovšem od drobných detailů, kterých si obyčejný hráč nevšimne, stále máme před sebou úžasnou závodní hru a skvělý díl série NFS po určité době, který se konečně vydal jiným směrem. Nečekejte nic co bylo dříve, ale zároveň se nebojte, že by ze hry zmizela zábava. I kdepak, hra je až ďábelsky návyková a než se nadějete, jsou tři hodiny ráno...
Hodnocení: 8,5/10