K dohodě zástupci institucí a členských zemí Evropské unie dospěli po čtyřech letech diskusí. Nová pravidla by měla vstoupit v platnost v roce 2018, a nahradit tak pravidla platná od roku 1995, která však už neodpovídají současnému stavu technologií.

Velcí internetoví hráči jako Google či Facebook budou muset podle nových pravidel žádat své uživatele o výslovný souhlas s užitím jejich osobním dat. Uživatelé získají díky novým pravidlům také takzvané "právo být zapomenut", měli by tedy mnohem snadněji dosáhnout vymazání svých osobních dat. Dalším pilířem reformy je takzvaná portabilita, což znamená, že uživatelé budou moci své údaje snadněji přenášet od jednoho poskytovatele služeb ke druhému.

Nová pravidla budou platit i pro firmy z USA

Novými pravidly se nebudou muset řídit jen evropské firmy, ale například i společnosti z USA, jako jsou Google, Apple či Facebook. Pokud se proti nařízením poskytovatel služeb proviní, budou mu hrozit pokuty ve výši až čtyř procent ročního obratu.

Bude-li mít uživatel problém s poskytovatelem služeb v jiné členské zemi Evropské unie, bude se moci napříště obrátit na nejbližší regulační autoritu, tedy většinou tu ve své zemi, což dosud neplatilo. Například rakouský právník Max Schrems, který nedávno žaloval Facebook kvůli porušování ochrany soukromí, musel své nároky uplatňovat v Irsku, kde je evropská centrála společnosti.

V úterý musí potvrdit dosažený kompromis ještě Evropská rada a Evropský parlament. Podle agentury DPA se ale jedná už pouze o formalitu.