Hlavní obsah

Čtou lidem e-maily, aby věděli, jakou jim poslat reklamu

– Praha
Právo, Stáňa Seďová

Internetový vyhledávač Google dlouhodobě pročítá e-maily svých uživatelů, aby si z nich vytáhl klíčová slova a na jejich základě pak cílil svou reklamu. U Českých drah si nekoupíte on-line jízdenku bez zadání osobních údajů. FC Baník Ostrava zase vyžaduje osobní údaje od fanoušků při koupi permanentky. To jsou největší slídilové minulého roku.

Foto: Iuridicum Remedium

Na jednoho z padesáti nominovaných slídilů - Google - upozornili organizátoři nasvícením jeho budovy nedaleko pražského Anděla.

Článek

Zvláště pokud jde o nehmatný internetový svět, je pronikáno do soukromí člověka často velmi obratně a hlavně nenápadně. Jeho vyhledávač, oblíbený fotbalový klub či prodejce jízdenek pak o něm ví víc, než by byl ochoten komukoli říct do očí.

Bez svolení nezákonné

Proti těmto praktikám se staví organizátoři ceny Big Brother Awards, kteří na základě tipů veřejnosti letos nominovali padesát institucí, jež nabourávají soukromí lidí, často dokonce za hranicí zákona.

Jedním z největších adeptů na cenu je společnost Google. „Google dlouhodobě pročítá e-maily uživatelů svých služeb s cílem zjišťovat klíčová slova a na základě toho pak cílit reklamu,“ upozorňuje Jan Vobořil, ředitel Iuridicum Remedium, které ceny uděluje.

„Ačkoli nám již pročítání a hledání klíčových slov ze strany Googlu přijde normální, tak se nic nemění na tom, že pročítání obsahu e-mailů, ať už lidmi, nebo stroji a jejich algoritmy, je bez svolení uživatelů nezákonné. V roce 2014 navíc vyšlo najevo, že e-maily jsou pročítány i za účelem vytipování nezákonného obsahu, například dětské pornografie. Ačkoli boj proti zneužívání dětí je jistě nutný, je otázkou, jaké další účely bude pročítání pošty Googlem mít nebo má, ale nevíme o nich,“ dodává ředitel.

České dráhy i policie

Dalším nominovaným jsou České dráhy za svůj e-shop, který neumožňuje anonymní využívání jejich služeb. Při on-line nákupu jízdenky se nelze vyhnout poskytnutí osobních údajů – jména a čísla dokladu.

Zdůvodněno je to kontrolou toho, zda se ve vlaku prokazuje dokladem oprávněná osoba. K takovémuto účelu by však dobře posloužilo i heslo, které by si nakupující zvolil.

Pozornosti veřejnosti neuniklo ani počínání Policie ČR, kdy při vyšetřování kauzy Nagyová policisté odposlouchávali dva novináře, kteří se zabývali kauzou Pandur v roce 2011. Cílem odposlechů bylo odhalení identity chráněného zdroje, který dodával novinářům informace.

Nominace se dočkal i fotbalový klub Baník Ostrava za požadování osobních údajů po fanoušcích při nákupu permanentek nebo Český statistický úřad, který předal k dalšímu využití nedostatečně anonymizované výsledky ze sčítání lidu, u nichž lze u řady případů zpětně určit identitu sčítaného.

Přes společnou wi-fi

Nabourat a vykrást soukromí dokáže nejen firma se stamiliónovými rozpočty a tisíci zaměstnanci, ale i méně obratný hacker v obyčejné kavárně. Stačí se jen připojit na společnou wifinu.

„Přes společnou síť wi-fi vás klidně někdo od vedlejšího stolu dokáže laicky řečeno odposlouchávat. To znamená, že vidí veškeré údaje, které z počítače odesíláte a které přijímáte, například po e-mailu, po chatu, nebo vidí, co píšete na Facebook. To zvládne, řekněme, každý nadšený středoškolák,“ vysvětluje odborník na ochranu informací Vladimír Lazecký ze společnosti Viavis.

„Existuje ještě o něco náročnější způsob, kdy se vám dostane přes společnou wi-fi útočník přímo k datům na disku. Pak záleží, jak mají lidé zabezpečený počítač,“ doplňuje Lazecký.

Největší slídil a vítěz 10. ročníku nepopulární ceny Big Brother Awards bude veřejnosti odhalen 25. února při slavnostním vyhlašování v Centru současného umění DOX v Praze. Na vybrané nominanty už dopředu upozornili pořadatelé speciálním nasvícením jejich budov, z nichž poslední byla budova Googlu nedaleko pražského Anděla.

„Už jsme osvěcovali budovy Českých drah a Policejního prezidia. Chceme tak upozornit nejen širokou veřejnost, ale také zaměstnance daných firem a úřadů na nekalé praktiky jejich zaměstnavatelů,“ vysvětluje Vobořil a pochlubil se úspěchy udělování cen: „Jsme rádi, že řadu problémů, na něž jsme v minulosti upozornili, se nám v následných kampaních podařilo vyřešit, ať už jde o zrušení sKarty, nebo o zavedení anonymní opencard.“

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám