Novela zákona o elektronických komunikacích měla usnadnit vypovídání smluv na dobu určitou. Sankce mohou nově činit nejvýše pětinu měsíčních paušálů zbývajících klientovi do konce závazku.

UPC však začalo se zákazníky uzavírat smlouvy na dobu neurčitou. Každý měsíc jim po dobu trvání závazku dává věrnostní slevu. A právě tu chce po zákazníkovi vrátit, pokud od společnosti odchází.

Rozdíl v závěrečném vyúčtování je obrovský

Například pokud má zákazník tarif s měsíčním poplatkem 859 Kč, u UPC za předčasné ukončení smlouvy po 11 měsících zaplatí všechny zaúčtované slevy – 3600 Kč. Pokud by vracel jen pětinu, jak o tom hovoří zákon o smlouvách na dobu určitou, zaplatil by 172 Kč.

„Naše společnost uplatňuje při poskytování svých služeb princip věrnostních slev. Systém je jednoduchý, jedná se v podstatě o množstevní slevu na odebrané služby. Pokud klient nesplní podmínku odběru 12 dodávek služeb, je vyžadováno vrácení slevy. Klient tak pouze vrátí slevu, která mu již byla poskytnuta, ale na kterou mu nevznikl nárok. Nejedná se tedy o žádný poplatek za předčasné ukončení smlouvy,“ uvedla na dotaz Novinek mediální zástupkyně UPC Lucie Švarcová.

Vyložili si zákon o elektronických komunikacích dosti svérázně.Martin Drtina, mluvčí ČTÚ

Tento obchodní model se však velmi podobá klasické smlouvě na dobu určitou, k níž zpravidla zákazníci také získají věrnostní slevu, kvůli čemuž se UPC dostalo i do hledáčku ČTÚ.

„My samozřejmě tuto situaci prošetřujeme, vyzvali jsme provozovatele k podání vysvětlení, protože máme podezření, že by mohlo jít o obcházení zákona. Věc je ve stadiu šetření,“ řekl Novinkám mluvčí Českého telekomunikačního úřadu Martin Drtina.

„Oni si vyložili zákon o elektronických komunikacích dosti svérázně, takže všechny smlouvy převedli na dobu neurčitou, v podstatě je možno je vypovědět kdykoliv, ale v případě, že je vypovíte dříve, než uplyne doba závazku, kterou máte sjednanou pro věrnostní slevu, tak vám to, co jste z té slevy vyčerpal, naúčtují. Jinými slovy, čím jste jim věrnější a čím s nimi jste déle, tím více pak v případě předčasného ukončení závazku platíte,“ podotkl Drtina.

Zákazník se může bránit

Co ale dělat v případě, že UPC zákazníkovi vystaví fakturu na částku odpovídající všem věrnostním slevám? První možností je reklamace, které ale podle zkušeností čtenářů končí okamžitým zamítnutím právě s odvoláním na obchodní model věrnostních slev.

I v takovém případě se ale lidé nemusí vzdát. „Pokud lidé s řešením reklamace nebudou spokojeni, mohou se obrátit na ČTÚ,“ poradil Drtina s tím, že úřad pak začne každou konkrétní stížnost prošetřovat. Podání reklamace ani stížnosti k Českému telekomunikačnímu úřadu však nemá odkladný účinek na splatnost faktury.

Přesto existuje možnost, jak ji neplatit. „Pokud se chtějí lidé platbě vyhnout, je potřeba učinit jeden krok navíc, a to obrátit se na Český telekomunikační úřad s žádostí o přiznání odkladného účinku,“ uzavřel Drtina.

Kvůli nedostatkům v zákaznických smlouvách již ČTÚ zkraje měsíce kontroloval i tři největší mobilní operátory. Vodafone, Telefónica O2 i T-Mobile však zákazníkům účtují vždy pětinu zbývajících měsíčních paušálů.